Alle blogs, Bemoediging, Evangelie

Als God zwijgt

Het is een menselijk verlangen om een teken van God te willen ontvangen. Het lijkt namelijk soms wel stil van Gods kant. Waar is Hij? Wat is Zijn invloed op deze wereld? En misschien wel heel persoonlijk: Waar was Hij toen datgene gebeurde, wat je liever uit je geschiedenis wiste?

Het leven is soms behoorlijk hard. Ervaringen en gevoelens kunnen ons beeld van God vormen en vertroebelen. Is God wel betrokken? Is Hij wel goed? Kijkend naar mijzelf, kan hierin soms twijfel opkomen in m’n hart.

God echter bewijst ons Zijn liefde. Een teken vanuit de hemel en een teken op de aarde heeft Hij gegeven. Daarvoor moeten we niet kijken naar onze persoonlijke ervaringen, daarvoor moeten we niet kijken naar onze gevoelens. Daarvoor moeten we kijken naar Jezus. God heeft Zijn Zoon gegeven, dat vieren we met Kerst. Maar God heeft ook Zijn Zoon over-gegeven tot in de dood, dat herdenken we met goede vrijdag. Het geven van Zijn Zoon – ja, tot zelfs in de dood is Gods bewijs van liefde. Hij deed het toen wij nog vervreemd waren van Hem – zelfs vijanden van Hem waren. Het is onterecht als wij harde gedachten van God hebben. Iemand die ik hierover sprak, deelde met mij de gedachte dat we soms zo graag iets uit de hemel willen horen, een teken, een antwoord. Zij refereerde naar het volk van Israel dat zichtbare tekens ontving van God en woorden hoorden van de Heere. En dat het volk van God zich vervolgens niks aantrok van Hem en toch nog eigen gekozen wegen ging. In de geschiedenis is er iets voorgevallen waarin God zweeg. Honderden jaren stilte – en toen kwam Jezus. Wanneer God Zijn liefde bewijst als Zijn Zoon aan het kruis hangt, is het stil. De hemel zwijgt. Jezus vroeg de vraag: Mijn God, mijn God, waarom heeft U mij verlaten? En de hemel zwijgt. En juist daar is het gebeurd. Zijn verlatenheid bracht ons in Gods nabijheid. Wat bijzonder he. God antwoord soms in Zijn liefde en God zwijgt ook in Zijn liefde.

Hem begrijpen kunnen we niet. Maar ik geloof, dat op een dag zal blijken waar te zijn wat Hij beloofd heeft. Alles werkt mee voor het goede. Niet nu zal je het begrijpen, maar wel later! 

Houd vol. Houd de waarheid vast uit Gods Woord. Jezus is de weg, de waarheid en het leven. 

10 thoughts on “Als God zwijgt

    1. Ha Elly,
      Ik deelde je reactie met mijn moeder. Omdat ik je reactie wel begrijp en tegelijk niet zo goed wist wat te antwoorden. Zij benoemde ter aanmoediging de tekst uit Hebreeen 12:2. Ik heb hem voor je opgezocht en zal hem uit ‘the Message’ voor je vertalen.

      Houd je ogen gericht op Jezus. Hij die begon aan de race (van dit leven) waarin wij ons nu bevinden, en deze race heeft Hij ook voltooid. Bestudeer hoe Hij dat deed. Jezus verloor nooit uit het oog waar Hij naar toe ging. De heerlijke afsluiting in en met God. Zo kon Hij alles op Zijn weg verdragen: kruis, schaamte, en wat dan ook. En nu is Jezus daar, in de plaats van eer, precies naast God. Als je merkt dat je in je geloof staat, ga dat verhaal opnieuw bekijken, item voor item, die lange litanie van vijandigheid die Hij heeft doorgeploegd. Dat zal adrenaline in je zielen schieten!

      Jezus had dus focus op Zijn einddoel, tijdens Zijn leven op aarde. Dat gaf Hem kracht om door te gaan.
      Het beste Elly.
      Groetjes Arjanne

  1. Heel bemoedigend Arjanne,
    Wij mensen willen vaak iets tasten of voelen. Maar de Heere Jezus zegt tegen Thomas in Joh.20:29: Zalig zijn zij , die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
    Dat is een geweldige bemoediging. Zoals je schrijft Houd vol.

  2. Juist als we gaan door de diepste diepte, mogen we weten dat Hij het weet. Hij is voor ons die onderste weg gegaan. Als we de Here niet ervaren, mogen we toch weten dat Hij groter is dan ons gevoel. Zijn armen reiken altijd dieper om ons te dragen als Hij afwezig lijkt. Dank je Arjanne!

  3. Hoi Arjanne,

    Soms heb ik in m’n leven hele duidelijke antwoorden gekregen,
    maar vaak ook niet.

    M’n moeder is 1 Mrt. Plots overleden, m’n beste vriendin was ze ,
    vooral op geestelijk gebied. Ze was nog te jong, midden in het leven stond ze.
    Op haar begravenis hadden we 1 Corinthe 13 genomen, het stuk gaat over de liefde, maar ook dat we nu nog in een spiegel zien en niet alles begrijpen.

    In de Bijbel spreekt God, in de natuur , er komen oplossingen na een gebed.
    Maar vaak is het ook een questie van bidden en vetrouwen hoe het ook zal gaan.

    Mooi geschreven en goed uitgelegd.

    Groetjes Gon⚓️

    1. O Gon, wat erg voor jou, dat je moeder er niet meer is. Ik schrok er van en voel (een beetje) met je mee. Sterkte.
      Als de dagen stil zijn en de momenten eenzaam, bid ik je Gods Vaderarmen toe!

      Lieve groetjes Arjanne

      1. Dankjewel,

        Het is nog steeds zo onwerkelijk dat ze er niet meer is, iets waar
        ik totaal nooit aan gedacht had. De meeste in de Familie zijn gezond
        oud geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.