Alle blogs, Evangelie, Lessen uit het Nieuwe Testament

Bekijk Zijn verhaal, item voor item.

Over Jezus werd gezegd door zijn familieleden dat zij dachten dat Hij gek was geworden. Anderen zeiden over Hem dat Hij de duivel was. Als Jezus daarover spreekt zegt Hij kort daarvoor: Een goede leerling wil op zijn leraar lijken. En een goede slaaf wil lijken op zijn meester. Jezus is onze Leraar en onze Meester. Begrijp dan hoe mensen over jou en mij (kunnen) denken. In sommige landen en zeker toen, kon de belijdenis van het kennen van Jezus je leven kosten. Jezus, de persoon die gelovigen navolgen is de Zoon van God. Hij was verre van gek. Hij was zo volmaakt en goed. En een ontmoeting met Hem verandert je leven.

Jezus heeft Zijn leven gegeven om gedood te worden door de mensen die een hekel aan Hem hadden. Hij had meer ontzag voor Zijn Vader als voor de mensen. En zo gaf Hij in een volledige toewijding en gehoorzaamheid Zijn eigen leven uit handen, maar Zijn geest in de handen van Zijn Vader.

Als het gaat om het volgen van de Heere Jezus, kunnen we tegenstand te verduren krijgen. Dat is voorzegd. Mensen kunnen ons bestempelen als gek en anders. Gaat het ons om de eer van God? En zijn we bereid ons leven te geven in gehoorzaamheid aan Hem?

De Bijbel roept ons op om aan Jezus te denken. Zie hoe Hij het deed. Zie hoe Hij staande bleef toen Hij tegenstand kreeg. En dát zal je helpen om niet uit de race te vallen en de moed op te geven.

De ogen continue gericht op Jezus. Hij begon en voltooide de race waarin wij ons nu bevinden.

Kijk niet alleen, maar bestudeer hoe Hij dat deed. De brief aan de Hebreeën zegt daarover: Hij hield Zijn oog op het einddoel. En daarom kon Hij alles op Zijn weg verdragen. Bekijk Zijn verhaal, item voor item. Het geeft kracht om door te gaan. Jezus had Zijn focus voortdurend op Zijn Vader, ziende op de prijs. De plek aan de rechterkant van Zijn Vader.

We kunnen met Hem meegaan. En de weg met Hem gaan betekent: samen lijden.

Alleen dan kunnen we bij Hem horen. In de context van strijd en vervolging zegt Jezus: ‘Probeer je leven niet te redden, juist dan verlies je het.’ Juist als je het verliest omdat je bij Hem hoort, juist dan zal je het redden. Jezus is hierin ons ultieme voorbeeld. Leer van Hem. Kijk naar Hem. Zie hoe Hij Zijn leven heeft geleefd in gehoorzaamheid aan Zijn Vader. Niet vanuit een wet. Maar uit pure liefde voor Hem, omdat Hij Hem kende. God en onze Vader die volmaakt is, goed en zuiver.

In het leven met Jezus hebben we elkaars nabijheid en gebeden nodig. Waar we misschien soms twijfelen over wat we doen of waarom, en als het moeilijk is, we brengen elkaar bij God. Dat ons gebed is: Het enige waar wij om geven is goed  te leven voor God. We volgen Jezus, de grote Herder. Hem die teruggebracht is uit de dood om ons te kunnen redden, zodat wij met Hem eeuwig mogen leven.

1 thought on “Bekijk Zijn verhaal, item voor item.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *