Alle blogs, Boodschap van het Koninkrijk, Evangelie, Geestelijk welzijn

Ben je dom of verstandig?

Als je alles doet in de naam van de Heere en als je vertelt over Gods plan, als je geesten wegjaagt en ook wonderen doet, en Jezus noem jij jouw Heer, dan lijkt het wel goed. Je leeft in de veronderstelling dat je Jezus kent en de hemel binnengaat. Misschien denken anderen ook wel dat je Jezus kent. Want je lijkt een goed mens, onschuldig als een schaap. Misschien zien ze je wel als een profeet van God.
Mensen die zo leven, komen niet vanzelf in Gods nieuwe wereld. Er is namelijk een heel belangrijke voorwaarde. Mensen die komen in Gods nieuwe wereld, zijn de mensen die doen wat de Hemelse Vader wil. Aan iemand zijn daden kun je zien of dat hij goed of slecht is. Profeten die niet in dienst staan van God, kun je herkennen aan hun slechte gedrag. Profeten in dienst aan God zijn ook te herkennen, want ze zijn als een goede boom die goede vruchten geeft.
Jezus heeft in dit verband een voorbeeld waarmee Hij iets duidelijk maakt. Hij heeft het over domme mensen en verstandige mensen. Beiden bouwen ze aan een huis en beiden luisteren ze naar Jezus. Ze lijken dus bezig met hetzelfde project. Van de buitenkant kan het huis er hetzelfde uitzien. Zelfs de bouwvakkers kunnen aan de buitenkant volledig overeenkomen: ze luisteren naar Jezus en trekken met Hem op. De een luistert en doet wat Jezus vraagt. En de ander luistert en trekt toch zijn eigen plan. De verstandige man die hoort en doet, bouwt op een stevige grond. De domme man die luistert en niet doet wat Hij zegt, bouwt naar eigen kennis zijn huis op zachte grond. Het verschil wordt zichtbaar als het gaat stormen, regenen en overstromen. In de laatste situatie zakt alles in elkaar, er blijft niks van over. Dan kun je krampachtig en angstig proberen te redden wat er te redden valt, je timmert er nog wat planken tegenaan, maar het glipt vroeg of laat tussen je vingers door. Dan kun je datgene wat door je vingers glipt de schuld geven, maar je hebt het zelf in de hand gehad. Je hebt zelf het huis gebouwd. In Psalm 127 staat: Als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan. Dus je kunt wel bouwen en ook nog een mooi huis dat prachtig is. Maar als het fundament niet is bekering van dode werken en geloof in God, dan kun je wel doorgaan met bouwen. Maar het houdt geen stand. Bouw je het huis onder de leiding en in gehoorzaamheid aan de Heere, dan blijft je huis staan wat er ook gebeurt. Het fundament is namelijk standvastig, het is een rots die niet bewogen wordt. Gaat het vervolgens stormen en regenen, dan hoef je niet bang te zijn. Want je weet waarop je bouwt. Je kent de fundering, want die is aangelegd in gehoorzaamheid aan de Meester.
Stel je weet dat je niet gehoorzaam bent geweest aan de Bouwmeester, dan heb je alle reden tot angst. En die angst is ook vaak terecht.
De Bijbel zegt in 1 Korintiërs 3:10,11: Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt. Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.

5 thoughts on “Ben je dom of verstandig?

    1. AMEN BERT. Je snapt het goed. School-meesters zijn leuk 🙂 en wijs …

      Gods zegen voor jou en ook voor je vrouw … Misschien vind je het leuk mijn nieuwste blog te lezen.

  1. Mooi versje van vroeger:

    Wacht op de Here God vruchtenschaar.
    Houd moed, Hij is getrouw de Bron van alle goed.
    Zo daalt zijn Geest op u in zwakheid neer.
    Ja wacht , verlaat u op de Heer.

    🙏⚓️❤️

    1. Psalm 27 : 7
      Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
      Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
      Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
      Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
      Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:
      Hij is getrouw, de bron van alle goed;
      Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;
      Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.

      Mijn lieveling Psalm … Dankjewel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *