“De angst-god waarin jij gelooft bestaat niet”

“Weet je, Arjanne, de angst-god waarin jij gelooft, bestaat helemaal niet.” Het waren woorden die wel even binnenkwamen. Blijkbaar was mijn godsbeeld zo verwrongen door de tijd, dat dit nodig was om te zeggen. Afgelopen jaar heb ik dikwijls gezegd: zo vaak projecteren we ons mensbeeld op God en denken we dat Hij zo is, zoals wij zijn. En zo maken we in feite een gesneden beeld van God. 

Wanneer je angst hebt voor God, komt dat soms voort uit het feit dat je bang bent dat je het fout doet en dat je daarvoor straf zult ontvangen. Eigenlijk is dat wel verdrietig. Want aan de norm van God zullen wij mensen nooit kunnen voldoen. Dus hoe hard we ook werken en strijden, die heiligheid die wij proberen te bereiken, zal altijd tekortschieten. Omdat God God is, volmaakt heilig en goed. De bevrijding van het Evangelie is dat Hij het voor ons gedaan heeft en Hij het in ons zal volbrengen. Zijn werk is volbracht. In Handelingen staat een tekst waar je zo overheen kunt lezen. Namelijk deze tekst: “Laat het u dan bekend zijn, mannenbroeders, dat door Hem aan u vergeving van zonden verkondigd wordt en dat ieder die gelooft, door Hem gerechtvaardigd wordt van alles waarvan u door de wet van Mozes niet gerechtvaardigd kon worden.”

Ik weet niet of mijn interpretatie klopt. Echter, dacht ik: we schieten keer op keer tekort. Elke keer wanneer we zondigden, de wet overtraden, werd de kloof groter tussen ons en God. Maar er is vergeving bij Hem. De afstand is door Jezus overbrugd. Dat is verbluffend. En soms dringt het even tot me door. Dat was dus het bewijs van de liefde van de Vader. Het Evangelie van Jezus was geen angst. Het was niet de mensen wegzenden met vervolgens angst voor Zijn Vader. Maar hulp, vertrouwen, verbinding en genezing. Als je ziet in Gods Woord – dat wat Hij verlangt en dat wat Hij afwijst – dan verlangt Hij het goede en haat Hij het kwade. Zijn verlangen is liefde, licht en leven! Als je vervolgens kijkt naar hoe Hij de natuur schiep: met grootse bomen, prachtige bloemen en heerlijk voedsel om van te genieten. Dan weerspiegelt dat iets van wie Hij is!

De angst-god bestaat inderdaad niet. Misschien in onze gedachten en onze beleving. Maar Hij is Hij – een goede, goede Vader. 

5 thoughts on ““De angst-god waarin jij gelooft bestaat niet””

    1. Beste Mark,
      Jij ook een fijne dagen Mark! Ik heb je nog geappt onlangs en je geprobeerd je te bellen op je thuisnummer. Helaas is je telefoon gestolen. Maar ik probeer het binnenkort nogmaals!

      Groetjes en geniet van deze dagen. Arjanne

  1. Wat een mooie blog Arjanne! Je ademt liefde en vertrouwen uit. God is goed, Hij geeft jou en ons allen goede gaven vanuit Zijn Vaderhart. Jezus heeft inderdaad de afstand tussen God en ons overbrugd. Wat een genade!

  2. Geloof dat als God bestaat, zij een Goede God is, Arjanne.

    Mijn mobieltje is gestolen. Wacht met het zenden van WhatsApp-Berichten tot ik Kontakt met je opneem. Tot die tijd mijn Thuisnummer: 024 – 6 63 74 86.

    Het ga je Goed!

    Tot een Volgende!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.