De Heer en de rechte leer

Vlak voor de gevangenneming van Jezus, slaat Hij Zijn ogen op naar de hemel en spreekt een gebed uit. Tweemaal in dit gebed bidt Jezus om eenheid. ‘Opdat zij allen één zullen zijn.’ En ‘opdat zij volmaakt één zijn’. Het is ‘opdat’ de wereld zal geloven dat Hij gezonden is door de Vader en de wereld weet dat God ‘hen’ liefgehad heeft. 

Een getuigenis naar de mensen om ons heen, zal dus kunnen zijn zonder woorden. Mensen worden bereikt door het Evangelie, mede doordat gelovige mensen als collectief een leesbare brief zijn en eenheid uitstralen. 

De brieven van de apostelen die zijn opgenomen in de canon van de Bijbel, zijn in de vroege gemeentes voorgelezen, aan hen allemaal tegelijk. Zo konden ze onder andere weten dat ze het met z’n allen moesten doen. Pas rond het jaar 1500 kwamen de Bijbels in de woonkamers van de gewone mensen terecht, waardoor er veel interpretaties en later ook vertalingen bij kwamen. Dat heeft gezorgd voor helderheid, vernieuwingen en bijvoorbeeld ook voor de reformatie. Echter zorgde het ook voor verdeeldheid en scheuringen. En zo gebeurde het dat op den duur kerkverbanden scheurden om verschillende redenen. Denk aan religieuze uitingen; denk aan psalmen of gezangen zingen, of de kleding van de predikant. Denk ook aan verschillende theologische inzichten: de godheid van Christus, of thema’s als de vrouw in het ambt.

Mijn oma merkte op: In Zuid Afrika konden we wel als Nederlanders van verschillende kerkverbanden samenkomen. Waarom lukt het zo vaak niet? Gaat het ons werkelijk om de Heer, of om de rechte leer? Ik bedoel te zeggen: Theologisch kunnen we alles op orde hebben, de juiste leer aanhangen. Maar hebben we daarbij het hart van het Evangelie leren kennen? Hebben we Jezus omarmd en Zijn omarming kunnen aanvaarden?

Ik denk dat het belangrijk is, hoor. Recht doen aan het Woord van God. Maar niet, als we daarbij de ander uit het oog verliezen. Want het gaat in alle woorden om de liefde tot God, en je naasten als jezelf. We kunnen het belangrijk vinden om te doen wat God van ons vraagt, maar heb je het hart er al achter ontdekt? Heb je begrepen wat er echt werd bedoeld? 

De scheuringen die er zijn; de muren die zijn gebouwd, zijn niet ontstaan door Jezus. Voor Hem zijn er geen kerkmuren. Dat kan je misschien ook helpen om eens langs te gaan bij een andere vestiging dan de plek waar je doorsnee komt. Het is niet erg om vragen te stellen. Het is niet erg eens iets anders te horen. Het doet ons nadenken, het vormt ons en leert ons om volwassen te worden. Om God lief te hebben, óók met ons verstand. 

Ik denk dat dit belangrijk is: niet een waarheid leren kennen, niet een waarheid omarmen die ons past of strookt met onze werkelijkheid, maar De Waarheid leren kennen. En daarvoor moeten we Dè Persoon leren kennen: Jezus, Die de Weg is, Hij Die Zelf de Waarheid is en het Leven. 

1 thought on “De Heer en de rechte leer”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.