De vuurproef

Wanneer je een goudtest doet, kom je erachter of je ook met echt goud te maken hebt. Op deze manier kom je achter de waarde. Echt goud is moeilijk te vinden en daarom ook kostbaar.

Petrus schrijft over ‘geloven’ en hij zegt daarover dat het geloof veel kostbaarder is dan goud. Net zoals goud getest wordt in vuur, zo is het ook dat ons geloof getest wordt. De vuurproef ondergaan is erg moeilijk. Dat ontkent de Bijbel niet. 

Maar het heeft een doel, een einddoel: het geluk van je ziel. 

Je hebt in de Bijbel kunnen lezen hoe de profeten hebben geleden, zij die in de naam van de Heere gesproken hebben. Vol geduld gingen zij hun eenzame weg. Je hebt misschien wel gelezen over Job. En je hebt de uitkomst van de Heere gezien: De Heere was vol ontferming en Hij heeft alles bij elkaar gebracht aan het einde. Dat is omdat God zorgt, zorgt tot in het kleinste detail.

Dit zijn onze mentoren op de weg. De geloofshelden. Je kent misschien wel de verhalen, over hen die werden gestenigd, in tweeën gezaagd, vermoord. Je hebt wellicht gehoord over zwervers die over de aarde zwierven, dakloos, zonder vrienden, en die machteloos waren. Niet één van deze helden, hoewel hun geloofsleven een voorbeeld was, greep de beloofde dingen. God had een beter plan voor hen: dat hun geloof en ons geloof samen zouden komen om één voltooid geheel te maken, hun geloofsleven was niet compleet afgezien van de onze, zoals we kunnen lezen in Hebreeën 11. 

De Apostel Johannes schrijft in Openbaring dat we het erg moeilijk zullen krijgen. De duivel probeert ons van het geloof af te brengen. Dat is zijn doel. Hij probeert te ziften, te vernietigen. Maar zegt Jezus via Johannes: Als je volhoudt tot het einde, heb Ik een levenskroon klaar voor je liggen. 

Met moeilijkheden kunnen we het moeilijk hebben, echter leert het ons ook om vol te houden in geloof. Het leert ons alert te zijn op wat God wil en kan doen. 

Als we bidden, moeten we niet zozeer bidden voor het verwijderen van ellende, maar voor wijsheid om er een juist gebruik van te maken.

4 thoughts on “De vuurproef”

  1. Wauw prachtig, eerste blog die ik van je lees, maar ik ga verder kijken! Mijn oma zei altijd: ‘Danken we ook voor de ellende die we krijgen, omdat het ons dichter bij God brengt, en we hierdoor Hem telkens nodig hebben?’

    1. Ik ben benieuwd hoe je op mijn blog terecht bent gekomen. Google? Facebook? Insta?

      Leuk in ieder geval en dat je ook reageert. Doet me goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.