Alle blogs, Geestelijk welzijn, Lessen uit het Nieuwe Testament

Eten dat je misschien nog niet kent

Jezus vond Zijn grootste vervulling in het doen van de wil van de hemelse Vader. Hij zocht niet naar kortetermijnoplossingen om Zijn gevoelens te vervullen. Daar waar mensen geneigd zijn hun gevoel van volheid af te laten hangen van het hier en nu, daar richt Jezus Zich op Zijn God. Jezus kent God en met blijdschap in Zijn hart diende Hij Hem. Jezus kwam om Gods werk te volbrengen op deze aarde. Dat was Zijn lust, dat was Zijn leven. Daarover vertelt Hij, dat laat Hij zien en zo is ook Zijn gebed: “Vader dat Uw wil overal gedaan wordt. Zoals in de hemel, zo ook op aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood ( … ).”
Toen ik de vorige zin tot mij door liet dringen, bedacht ik dat het wellicht niet eens gaat over voorzieningen wat betreft eten en drinken. Maar ik denk dat het een diepere betekenis heeft, in het verband waarin het staat.
Als Jezus op een gegeven moment eten aangeboden krijgt, spreekt Hij over eten dat de discipelen niet kennen. Jezus leeft van iets wat zij niet kenden. Hij leefde namelijk van gehoorzaamheid aan God. Zijn eten is, dat Hij doet de wil van Diegene, Die Hem gezonden heeft. Jezus werkt namens God en Jezus zal het werk afmaken.
Wanneer wij doen wat God wil, zullen we eten krijgen van Hem. Voedsel dat vervult, dat werkelijke genoeg is. Geen snelle hap, maar eeuwig voedsel en levend water. Voedsel dat kracht geeft. Het geestelijke voedsel is van wezenlijk belang om van te leven. Want zoals iemand reageerde: “Want wat betekent lichamelijk leven als je geest dood is van binnen?”
Mocht je de honger kennen naar de dagelijkse snelle hap – mocht je dorst hebben en tot dusver alleen een modderstroompje kennen, stil de blijvende honger van je ziel met wandelen in Gods wil en Zijn verlangen voor jouw leven.

4 thoughts on “Eten dat je misschien nog niet kent

  1. Met onze groepstudie zijn wij gekomen bij: Hoe zoet zijn Uw woorden voor mijn gehemelte, zoeter dan honing voor mijn mond. (Psalm 119) Het is belangrijk om je ziel te voeden met goed voedsel. Voeden wij ons wel met Gods Woord? De Bijbel is zoet voor wie hem liefheeft, bestudeert en ernaar leeft (Warren w. Wiersbe). Daar past dit gebed ook heel goed bij: Geef ons heden ons dagelijks brood.

    1. Ha Aritha,
      We worden beïnvloed door wat we tot ons nemen. Daarnaar gaan we ruiken, dat komt eruit.
      Voorganger in de gemeente waar ik kom zei eens: Voed je je met rommel, dan komt er rommel uit. Andersom is het ook zo. Als je je voed met iets goeds, zal dat effect op ons hebben!

      Zegen.

  2. Ik ben wel hongerig maar weet niet altijd zo goed wat God wil in/met mijn leven. Er gebeuren op dit moment dingen -zoals je weet- waarvan ik me afvraag of dit Zijn wil is. Of is dit het gevolg van een foute keuze bij de ander, waaronder ik nu lijd?
    Wel is me helder dat ik het goed moet doen. Dat is altijd naar Gods wil.

    1. Ha Anne, Ja, heftig hoor waar je doorheen gaat. Ik wil je vanaf hier sterkte toewensen.
      Mensen maken keuzes … en iedereen draagt gevolgen van keuzes die hij/zij maakt. Soms doen we het de ander aan, soms onszelf.
      Maar … Hoe dan ook … God kan alles gebruiken. Soms is daar een proces voor nodig om daar achter te komen. Soms pas als we Thuis zijn.
      Blijf vertrouwen op Gods plan, Zijn wil. Hij is wijs. Hij is goed. Daar waar mensen elkaar beschadigen, pijn doen. Daar blijft God de eeuwige zelfde.
      Gods zegen Anne en tot horens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *