Alle blogs, Evangelie

Geef niet op. Geef uit handen.

Het was al laat in de avond dat ik de woorden uitsprak ‘Heer, ik kan niet meer. Haal me maar thuis.’ Al fietsend naar huis prevelde ik deze woorden. Op mijn aller eerlijkst vind ik dit leven vermoeiend en weet ik soms niet meer hoe ik verder moet. Herstellend van een periode van ernstige verwardheid merk ik dat ik ingeleverd heb aan capaciteiten en energie. Het valt me zwaar.

Bij mijn huis gekomen was het ook tijd. Tijd om een gesprekje met God te voeren. Het bleef ook bij een klein gesprekje en de Heer had ook maar een paar woorden nodig om mij weer moed te geven.

Jesaja 43. Daar staan woorden die Zijn kracht nooit zullen verliezen: “Ik heb je gemaakt. Ik heb je het leven gegeven. Ik heb jou je naam gegeven, je bent van Mij!” Het zijn geen woorden die de Heer zomaar even tussen neus en lippen door sprak. Toen Hij dit zei, meende Hij dat. Zijn woorden zullen altijd doen wat Hij wil en het zal nooit zonder vrucht blijven.

Mogelijk herken je de vermoeidheid. Vandaag een aanmoediging voor jou, juist als je moe en belast bent.

Geef niet op. Geef uit handen – aan de Heere. Bid voor leven. Het is door God gegeven. We zijn niet zomaar door iemand geschapen! Het is de God van het leven die ons in het leven riep met een doel en betekenis.

In het gedeelte stond nog een opvallende tekst. De tekst: “Maar denk niet alleen aan wat er gebeurd is. Kijk niet alleen terug naar het verleden.” Ik las het met de klemtoon op de woorden ‘alleen’. Met andere woorden. Doe het niet alleen – het denken aan wat er is gebeurd! Doe het met Mij – als je kijkt naar het verleden!

In je eentje je leven op orde krijgen is beangstigend, het is in eenzaamheid en zo vruchteloos. Maar de Heer zegt in Jesaja: ‘Kom bij Mij.’ Dat is niet zozeer een vraag. Het is een opdracht en een verlangen van de Heere, van jouw Maker Zelf.

Jaren later is er een Man, Jezus, de Zoon van God. Hij sprak dezelfde woorden van hoop en van moed, juist voor mensen die versleten zijn en opgebrand van religie. Hij zei: “Kom naar Mij toe. Ga met Mij mee en je zult je leven terugkrijgen.”

Jezus zal laten zien hoe je echt kunt rusten. ‘The Message’ schrijft over deze woorden van Jezus:

“Loop met Mij mee en werk met Mij mee, kijk hoe Ik het doe. Leer de ongedwongen ritmes van genade. Ik zal je niet te zwaar en met kwaad belasten. Blijf bij Mij – in gemeenschap – en je zult leren vrij en licht te leven.

Dat is ook mijn gebed voor vandaag. Voor jou en voor mij.

3 thoughts on “Geef niet op. Geef uit handen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.