God heeft een boodschap voor jou!

‘Ik, jullie eigen God, ga spreken. Ik ga Mijn oordeel geven.’ Wat zou je onder de indruk zijn, als God op deze manier de mensen bij elkaar haalt, dit om een boodschap mee te geven die Hij met de volken, met jou en mij wil delen. Er moet Hem iets van Z’n hart.
Nu is het zo dat God dat gedaan heeft, Asaf spreekt erover in Psalm 50. Aangrijpend en wakker makend is de boodschap. ‘Jullie brengen veel offers aan mij, precies zoals het hoort.’ Maar het is niet iets wat God nodig heeft.

Wij kunnen Hem van alles aanbieden. Bijvoorbeeld iets van geld, (stille) tijd, voedsel en noem de mogelijkheden maar op. Misschien geef je Hem wel iets kostbaars wat je hebt mogen ontvangen. Als een offer. Maar God zegt: alles wat jij mij aanbiedt, is al van mij. ‘De aarde en alles wat leeft, is van Mij.’
Er is iets anders wat God wil. Hij wil een offer van dankbaarheid. Dat wij nakomen wat wij Hem beloven.
We kunnen leven met de Heer en Hem alles aanbieden wat al van Hem is. Dus we kunnen bijvoorbeeld krampachtig stille tijd houden om stiekem op deze manier te denken dat we God behagen. Maar de tijd is al van Hem. Hij vraagt dat we doen wat Hij zegt als een dankbare reactie richting Hem.
We kunnen offers brengen en ondertussen doorleven zoals wij zelf in gedachten hebben. Dus met bijvoorbeeld leugens, roddel en onreinheid. Als we dat doen, kan God niet zwijgen. Want Hij is de geheel Andere. De Bijbel zegt: dan zal God je aanklagen. Luister dus goed. Opnieuw klinken Gods woorden: ‘Mensen die mij dankoffers brengen, die eren Mij. Ik zal hen redden, en zij zullen dat zien.’

Dankzij Jezus kunnen we de juiste offers brengen om God te danken. Dat doen we door hem steeds te prijzen in onze gebeden en liederen, en door elkaar te helpen en dingen met elkaar te delen. Dat zijn de offers waar God van houdt!

4 thoughts on “God heeft een boodschap voor jou!”

  1. Prachtige blog! Morgen gaat mijn Bijbelverhaal in groep 7/8 over dankoffers, en ik zocht nog een soort inleidend stukje, maar bij deze gevonden! Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.