Alle blogs, Lessen uit het Oude Testament, Woestijn lessen

God wil liefde, niet meer religie

Wanneer je ontrouw bent aan de Heere en je besluit terug te gaan naar Hem, is mijn vraag: Wil je dat echt? Is het echt in je hart om Hem weer te dienen?

Ik stel je deze vraag, omdat er verschil zit in een verlangen naar de Heere, of naar Hem teruggaan, omdat het nu eenmaal zo hoort. 

Israël kende een moment in de geschiedenis dat ze God om hulp vroegen. Ze huilden op hun bed en deden er alles aan om de aandacht van God te krijgen. Maar de Heere zegt: “Ze bidden niet echt om Mij.” Ze huilden alleen, omdat ze de gaven van Hem niet meer ontvingen. En daarmee verlaagden ze God tot een afgod. Israël wilde God niet echt dienen. Dit terwijl God hun zoveel geleerd had. God had hen sterk gemaakt. God leidde hen in liefde. Hij was hun Vader. Hij droeg hen in Zijn armen. Hij leerde hun lopen. Hij was goed voor hen. Hij hield hen dicht tegen Zich aan. Hij was het Die hun te eten gaf.  Soms leek het erop dat ze terugkwamen, maar dan was dat niet zo. Ze bleven verkeerde dingen doen. Ze waren van huis weggelopen. 

Misschien ken je het wel: het weglopen van je Vaderhuis. Even later of een periode later kom je terug bij de Heere om je zonden te belijden en vervolgens sta je op om even later opnieuw dezelfde zonde te doen. 

Waarom ga je dan eigenlijk terug naar Hem? 

God heeft een verlangen en Hij is duidelijk: “Ik wil geen offers, maar Ik wil liefde. Ik wil dat je weet Wie Ik ben en wat Ik van je vraag: Dat vind Ik belangrijker dan offers.”

Eigenlijk zegt dat in andere woorden: Je kunt naar God gaan en je zonden belijden. Je kunt terugkeren naar Hem, omdat je dat nu eenmaal gewend bent om te doen. Maar doe je dat omdat het een regel is, of heeft je terugkeren naar Hem te maken met liefde voor Hem of voor andere mensen?

2 thoughts on “God wil liefde, niet meer religie

  1. Het is zeker belangrijk dat onze terugkeer tot Jezus Christus in liefde gebeurd nadat we gezondigd hebben. De liefde van ons hart die naar Hem uitgaat, die Hij in ons hart legt.
    Maar zullen we terugkeren tot Jezus Christus zonder liefde in ons hart, dat het alleen maar puur religie is. dan is dat een gruwel in Gods ogen. Je schrijft je komt terug bij de Heere om je zonden te belijden en je staat op en even later doe je opnieuw dezelfde zonden. Waarom ga je dan terug naar Hem? Zo’n vraag zou de duivel ook kunnen stellen. Want wij blijven mensen, die telkens met vallen en opstaan achter Hem aan proberen te gaan. Dat is niet om de zonden goed te praten, zeker niet. Want het is juist hetgene waar je de meeste strijd mee hebt om niet te zondigen. Je wilt God dienen in volmaaktheid. Maar je bent en blijft mens. Maar er staat in Psalm 103 ook dat Hij weet wat Hij van de mens kan verwachten. Toch is Hij zo genadig om daar geduld mee te hebben en ons te dragen en te verdragen in Zijn genade. Hij ziet ons aan in volmaaktheid in Jezus Christus, wanneer Hij onze zonden vergeeft. Het is onbevattelijk zo’n genade!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.