Het hart achter Gods woorden

De wet. Misschien ken je die. Ik bedoel de wet van Mozes. In veel kerkelijke gemeenten wordt de wet op zondag voorgelezen voorafgaand aan de schriftlezing. Los van wat je hiervan vindt (er is namelijk theologisch veel over te zeggen), is het zo dat we in de regels van de wet richting kunnen vinden, als het gaat om bijvoorbeeld hoe om te gaan met God en onze medemens. Wat we zien is dat sommige wetten er zijn om ons en de ander te beschermen en tegelijkertijd vinden we onze beweegruimte binnen veilige kaders. Niet zozeer benauwend, maar meer dan genoeg vrijheid om te bewegen. Nu is het zo dat sommige regels wel beperkend lijken. Als het bijvoorbeeld gaat om de rust op de sabbat. Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving waarbij de rust op een dag in de week (op zondag) erg belangrijk is. Een dag van – hoe ik het beleefde – verboden. Het voelde beperkend en niet vrij. Ik ken gezinnen waarbij breien, wandelen, foto’s maken op zondag niet toegestaan zijn. Later leerde ik dat de mens er niet was voor de sabbat, maar dat de sabbat er is voor de mensen. Daaruit leerde ik het volgende. Regels zijn er om schade te voorkomen. Regels zijn er om te beschermen. Regels hebben een doel. Ze zijn er niet zomaar. Er zit een gedachte achter.

Nu zegt de Bijbel dat de liefde de vervulling van de wet is. Liefde doet God, de ander en zichzelf geen kwaad. Is er geen liefde, dan is het doel van de wet aan ons voorbijgegaan. Regels zijn niet het doel van de wet, dat is de liefde. Als we liefhebben, dan komt liefhebben boven de zwart-witregels. Denk maar aan het voorbeeld van Jezus: de ezel die in de put valt op de sabbat. Die trek je er toch uit, ook al is het sabbat?

Zo legde Jezus uit dat je goed mocht doen. Hij was Diegene Die op de sabbat genas. Koren plukte. Wandelingen maakte. Recht tegen het religieuze gedachtegoed van de Joden in. Zo liet Jezus ons iets belangrijks zien. Het volgen van Hem geeft vrijheid. Niet om maar losbandig te leven, dat begrijp je vast. Maar om het hart achter de woorden van God. Feesten, offers brengen, gebeden, regels, het zijn opdrachten van God, maar dit is niets waard als ons hart niet in overeenstemming is met Gods hart. Gaan we vervolgens in onze religieuze regels voorbij aan mensen, doen we geen recht en vergeten we de liefde: Het is niets waard. Al gaven we ons leven in offer aan de Heer, zelfs al leggen we het af met sterven tot gevolg, zonder de liefde is het niets.  

2 thoughts on “Het hart achter Gods woorden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.