Alle blogs, Evangelie, Lessen uit het Nieuwe Testament

Het kruis is een ‘hoge plek’.

Jezus had aan Simon Petrus gevraagd: ‘Kom met Mij mee!’ Direct had Petrus zijn werk laten rusten en was Jezus gevolgd. Na een paar jaar met Jezus opgetrokken te zijn geweest, bleek hij een impulsieve maar enthousiaste leerling van Jezus. Als Jezus uitlegt hoe Hij lijden moet, zal sterven en vervolgens zal opstaan uit de dood, is het Petrus die zegt: God zij U genadig, Heere, dit zal beslist niet met U gebeuren! Dan wordt Jezus erg duidelijk en zegt: ‘Achteruit jij, Satan! Houd Me niet tegen. Jij denkt aan wat mensen willen, maar niet aan wat God wil.’

Wat God wil is compleet anders dan wat de duivel wil en ook zo dikwijls anders dan dat de mens wil. Mensen leven soms met een idee dat het leven enkel plezierig moet zijn. Gekoppeld aan het volgen van Jezus, is echter – het lijden met Hem. Zelfs een bereid zijn je leven op te geven om Jezus na te volgen.

Jezus wist ook toen hij dit ^ uitlegde aan Zijn discipelen dat Hij sterven zou aan het kruis. Het was menselijk gezien de meest lage weg, maar Jezus onderging het in volmaakte nederigheid en in toewijding aan Zijn Vader.

Voor Hem was niet alleen Zijn plek in de hemel een hoge plek, maar ook Zijn plek aan het kruis noemde Hij een ‘hoge plaats’. Hij wist waarvoor Hij het deed. Ziende op de prijs.

Vlak voor de hemelvaart van Jezus spreekt Jezus Simon Petrus nogmaals aan. Na de vragen of Petrus Jezus liefheeft, waarop hij bevestigend antwoord, vertelt Jezus hoe Petrus in zijn leven als een gevangene wordt meegenomen en hij vastgebonden zal worden om te gaan naar een plek waar hij niet heen wil. Hij zou gedood worden om zijn geloof en dat is ook gebeurd zoals we weten uit de geschiedenisboeken. Petrus is ondersteboven gekruisigd. Zijn dood zou tot de eer van God zijn. Opvallend is, als Jezus dit bekendmaakt aan Petrus, dat Jezus een oproep doet aan hem: Volg Mij! Het was na Jezus Zijn kruisdood en opstandig dat Jezus dit vroeg. Nogmaals zegt Jezus tegen Petrus: Jij hoeft Mij alleen maar te volgen.

Het volgen van Jezus krijgt op deze manier een intensievere betekenis. Het volgen van Hem heeft consequenties.

Het sterven aan jezelf (soms letterlijk) en het opstaan met Hem in een nieuw leven.

Sterven in het koninkrijk van God is niet de gemakkelijkste weg. Het is wel de beste weg. Of de ‘hoge plek’. Het sterven met Hem betekent ook ‘leven’. Want wie sterft in de navolging van Jezus zal leven als nooit tevoren. God is namelijk geen God van dode mensen, maar een God van levende mensen.

Wanneer het sterven een letterlijke dood betekent, jij je ogen sluit, mag je ze opendoen in heerlijkheid.

Wanneer het sterven een sterven aan jezelf is, aan je eigen ego en je eigen menselijke verlangens, is het sterven als een graankorrel: Een graankorrel die in de aarde gezaaid wordt, moet sterven. Zolang hij niet sterft, gebeurt er niets. Maar als hij sterft, levert hij veel nieuwe korrels op.

Als je je leven het allerbelangrijkste vindt, dan zul je het voor altijd verliezen. Maar als je bereid bent om je leven op aarde op te geven, dan zul je het eeuwige leven krijgen.

Jezus zegt: Als je Mij wilt dienen, volg Mij dan. Mijn dienaren zullen zijn waar Ik ben. Als je Mij dient, zul je eer krijgen van de Vader.’

2 thoughts on “Het kruis is een ‘hoge plek’.

  1. Helder uitgelegd en graag gelezen. Dat er na de dood een heel nieuw (en eeuwig) leven wacht ervaar ik als troostvol, nu het met mijn vader zo slecht gaat. Dankjewel voor dit verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.