Hier is je bewijs

Het is een zware last om de last van ‘religie’ te dragen. Alles wat je moet doen – en wílt doen voor God om Hem te behagen. De bril waardoor je de Bijbel leest, die je vooral vertelt wat je verkeerd doet en nalaat. De angst die je ten diepste voor God hebt. Hoe zou Hij voor je zijn? Is Hij boos op jou? Teleurgesteld in je?

De last van religie is niet te dragen. Het drijft mensen tot waanzin, maakt hen gevangen, maakt hen ziek en kan depressief maken. Hoe zit het, met de Waarheid die vrij zou maken? Hoe zou het zijn; een zoon of dochter van God zijn? Geen slaven, maar kinderen van Hem – van de Allerhoogste.

In het Oude Testament klinkt het, de wet. Maar ook ‘zie Ik ga iets nieuws verrichten’. En in het Nieuwe Testament bazuint het: De nieuwe wereld is gekomen, in jouw hart, om jou heen. Het is volbracht, het is voltooid, het is gedaan. 

De eis van de wet was te zwaar om te dragen, ook voor onze voorouders. Daarom wordt er niets dan het noodzakelijke van ons gevraagd: Heb God lief boven alles en je naasten als jezelf. En het nieuwe gebod: Heb je naasten lief zoals Ik jou heb liefgehad. Aldus Jezus.

Over het gevoel van die last van de wet, zegt Jezus: Vind je het moeilijk om te doen wat God vraagt? Is het een te zware eis voor je? Kom dan bij Mij. Ik geef je rust, Mijn lasten zijn niet zwaar. Mijn juk is zacht. 

Als het juk te zwaar is voor je schouders, geef het over. Je hoeft het niet te dragen. Geef het aan Hem die het gedragen heeft, ook voor jou. De genade van de Vaders is genoeg voor jou. 

Jezus Zijn werk was niet onvolmaakt. Zijn werk schoot niet tekort. Het is genoeg voor een wereld die bloed van pijn en zonden. 

Er wordt van ons gevraagd of we geloven in God. Op zich is dat nog niet zo moeilijk. Maar de Heere vraagt ons ook, ‘vertrouw je Mij?’ Mijn ervaring is, dat dit moeilijk is. Want het is de controle volledig loslaten, overgave aan Hem en vertrouwen dat Hij je naar de overkant brengt. Het is niet zichtbaar en lang niet altijd voelbaar. 

Nu zíjn we in veilige handen bij God. Echter als je bang bent voor Hem, misschien wel heimelijk – misschien in het openbaar – en je de lasten zelf blijft dragen en blijft knokken voor goedkeuring en aanvaarding, dan wil ik je vragen om je ogen dicht te doen en je een moment te focussen op de Heer, die jouw Redder is. Die gekomen is om de hel leeg te trekken. Om te redden alles dat wat verloren is. Richt je op jouw Redder en spreek je uit naar Hem. Ga naar Hem toe. Júist naar Hém, juist ook met je angst.

Zijn goedkeuring hoef je niet te verdienen. Het is al betaald, en al heel lang geleden, als bewijs van Zijn liefde voor jou. 

3 thoughts on “Hier is je bewijs”

  1. 👌

    Ik kan alleen de eerste paar zinnen niet begrijpen, zou het een verschil in woongebied zijn ? Ik heb nog nooit angst gehad voor God of
    Religie en of ik wel alles goed heb gedaan.

    1. Wees maar heel blij, want er zijn veel mensen die daarmee worstelen. Veelal door religie i.p.v. vertrouwen op Jezus’ offer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.