Hoe verdien ik Gods gunst?

Wat kan ik God brengen? Wat kan ik de machtige Heer geven? Het zijn vragen die je misschien wel kent. Wanneer zal Hij blij met mij zijn? Met misschien de achterliggende vraag: Hoe verdien ik Zijn gunst? Het kunnen vragen zijn vanuit verlangen, echter ook vragen vanuit Godsdienst. Daarmee bedoel ik: vanuit religiositeit. Zo vaak willen we Hem iets aanbieden. We proberen offers te brengen. Bijvoorbeeld door middel van een verplichte tijd met God per dag. Of door middel van het volgen van een aantal regels. We kunnen Hem ook onze kinderen geven. In de tijd van de Bijbel gebeurde dit letterlijk. Kinderen werden aan de goden geofferd om de goedgunstigheid van hen te verkrijgen. In onze tijd bedoel ik het meer figuurlijk: Kinderen worden op deze manier in hun geestelijke leven getraumatiseerd. Door opgelegde religie vanuit de opvoeding van thuis, school of kerk. Het is niet wat God verlangt. Het christendom is namelijk geen religie. Jezus heeft ons vrijgemaakt van het juk van de wet en wil graag dat we in vrijheid wandelen. Wandelen, dat zegt het eigenlijk al. Hij vraagt niet dat we hard voor Hem gaan lopen. Maar samen met Hem de weg bewandelen. In oprechtheid. We zijn geen slaven. Maar vrienden van Hem. We kunnen Zijn gunst niet verdienen, maar wel gratis krijgen. In Jezus rust Zijn goedheid namelijk op ons. 


Het is mijn persoonlijk verlangen om steeds meer te beseffen wie ik mag
zijn. Van religie naar relatie: minder bang voor God naar meer toegewijd aan God. Geen slaaf van angst, maar een kind van God.

6 thoughts on “Hoe verdien ik Gods gunst?”

  1. Idd Arjanne, we kunnen onze kinderen traumatiseren door God op een verkeerde manier voor te stellen, door wettisch te leven e.d. Toch ben ik dankbaar dat ik met mijn vrouw onze kinderen een bijbelse opvoeding mocht geven. God heeft het gezegend. In de vrijheid met de Heere leven is een gevolg van een innerlijke verandering door Gods genade in Christus. Dat doet mij in Zijn licht wandelen en dat geeft een sterk verlangen om in een zuivere gemeenschap met Hem te leven. Dat doe ik niet om Zijn gunst te verdienen, maar omdat Hij mij vrij gekocht heeft op Golgotha, omdat ik duur gekocht ben.

    Hartelijke groet, Gods zegen, Dirk Waalboer

    1. Hallo Dirk 🙂

      Wat een mooie aanvulling. Ik denk dat er inderdaad niets mis is met een bijbelse opvoeding. Hopelijk heeft u begrepen wat ik probeerde te zeggen? Inderdaad het wettische aspect waardoor kinderen het werkelijke evangelie niet (geheel) meekrijgen.

      Gods zegen, Arjanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.