Alle blogs, Evangelie, Lessen uit het Nieuwe Testament

Jezus’ strijd met de zonde

Soms hoor je over het lijden en sterven van Jezus en dan kan het je weinig raken, omdat het mogelijk is dat je het al vele malen gehoord hebt. Laatst was ik zelf diep onder de indruk van Jezus’ lijden. Vooral Zijn lijden in de hof Getsemané. Hier schreeuwde Jezus het uit van de pijn en huilde Hij van verdriet. Hij, de Man die nog nooit had gezondigd. Hij, de Mens die leefde in volledige verbondenheid met Zijn Vader. Hij, Die rein en zuiver leefde, omdat Hij één verlangen had: Zijn Vader eren. Hier werd Hij tot zonde gemaakt. In de tuin kreeg Hij de gifbeker te drinken. En hier smeekt Hij Zijn Vader ‘Haal deze beker van mij weg. Maar niet mijn wil. Uw wil’. Hier onder luid roepen en smeken, hier in grote angst en eenzaamheid, moet Hij drinken. Jezus nam hier jouw en mijn zonden op Zich. En zo gebeurde het dat Jezus gevangengenomen werd. De Waarheid werd berecht. En het Leven werd aan het kruis gehangen, om daar te sterven. Hier werd de Zoon verlaten door Zijn Vader. “Mijn God, Mijn God, waarom verlaat U mij?” Dat was voor jou en voor mij … De straf die wij verdienden, kwam op Hem. De martelingen die wij verdienden en de dood die wij verdienden – aan het kruis – kwam op Hem neer. En daar zijn de gelovigen met Hem gestorven.

Na drie dagen is Hij opgestaan en mogen ook wij met Hem leven. Daarna is Hij gegaan naar Zijn Vader. En wij mogen weten dat ons vaderland de hemel is. Nu nog vreemdelingen. Straks eindelijk thuis! En tot die tijd? Houden we onze ogen gericht op Jezus. Op deze manier, zoals Hebreeën 12 in the Message zegt.

Zie je wat dit betekent – al deze pioniers die de weg hebben gebaand, al deze veteranen die ons toejuichen? Het betekent dat we er maar beter mee door kunnen gaan. Buig je neer, begin te rennen en stop nooit! Geen extra spiritueel vet, geen parasitaire zonden. Houd je ogen gericht op Jezus, Die begon en deze race voltooide waarin we ons bevinden. Bestudeer hoe Hij het deed. Omdat Hij nooit uit het oog verloor waar Hij naar toe ging, die opwindende afsluiting in en met God. Daarom kon Hij alles op Zijn weg verdragen: kruis, schaamte, wat dan ook. En nu is Hij daar, op de plaats van eer, precies naast God. Als je merkt dat je in je geloof staat, ga dat verhaal opnieuw bekijken, item voor item, die lange litanie van vijandigheid die Hij heeft doorgeploegd. Dat zal adrenaline in je ziel laten schieten!

1 thought on “Jezus’ strijd met de zonde

  1. Een aangrijpend stukje Arjanne, bedankt daar voor. In de hof van Getsemané is veel te leren. In Joh. 3:16 lezen we dat God ‘alzo’ de wereld heeft liefgehad. In deze hof leren we ook ‘hoe’ lief God de wereld, jou en mij heeft gehad. Hoe lief ? Zó lief!! En in 1 Kor. 6:20: U bent immers duur gekocht. Hoe duur? kijk maar in de hof van Getsemané. En Hij deed dat met luid geroep en onder tranen en gebeden en smeekbeden. Voor wie? Voor jou en mij. Dat zijn medicijnen uit de hemel en doet ons zeggen: Jezus, Uw verzoenend sterven blijft het rustpunt van ons hart.

    Zegen en groet, Dirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.