Juist naar Jezus gaan met fouten

Het was in de afgelopen tijd dat ik mij zorgen maakte over zonden die ik had gedaan. Zonde waarvan ik dacht dat ze niet vergeven konden worden. Het was een vrij hardnekkige gedachte. Geregeld heb ik gedacht aan Kaïn, maar ook aan David de herder, koning en dichter. Kaïn, één van de directe zonen van Adam had gezondigd tegen zijn broer – die had hij vermoord – en tegen God. Hij sprak de woorden uit: Mijn misdaad is te groot om vergeven te kunnen worden. Sindsdien ging hij van God Zijn aangezicht weg en werd hij een bewerker van het land. Aangrijpend zijn verhaal en zijn houding. Juist hij had naar God toe moeten gaan en in Zijn nabijheid moeten blijven.

David, de man naar Gods hart, ging anders met zijn zonden om. Hij ging ermee naar God. Hij ging júist tot God en David zei daarover tegen God in een lied: Vergeef mijn zonden wánt die is groot.

Dat is de houding die we mogen hebben richting de Heere. God is een graag vergevende God, zoals ook David zegt in één van zijn liederen. Als wij bij Hem komen doet Hij niets liever dan vergeven.

Toch kunnen gedachten, zoals ik die bijvoorbeeld net noemde, blijven hangen. Er kwam mij een tekst in herinnering uit 1 Johannes 1:7 die mij hielp: “Het bloed van de Heere Jezus reinigt ons van álle zonde.” Let op het woord ‘alle’. Juist dat maakt het offer van Jezus zo waardevol, zo diep – en maakt ons zeer afhankelijk van Hem en Zijn genade. Juist de zonden en de gebrokenheid is de reden waarom Jezus naar de wereld is gekomen. Omdat wij zelfs nooit konden betalen voor één zonde.

Dus ren naar Jezus en ontwijk Hem juist niet! Dit is hoe je ermee mag omgaan: Als jij je zonden belijdt, Hij is getrouw en rechtvaardig, om jou de zonden te vergeven en je te reinigen van alle ongerechtigheid. Opnieuw staat er in 1 Johannes 1:9 het woord: ‘álle’. Jezus Zijn offer is dus echt genoeg en zelfs in staat de zonden van de wereld te dragen. Zou Zijn offer niet genoeg zijn voor jou en mij? Zo niet, dan zou Zijn werk niet voldoende zijn. Maar Jezus zei: Het ís volbracht!

Dat was niet een beetje. Het was volmaakt. Volledig.

One Comment

  1. Hoi Arjanne,

    zat je verhaal net een paar keer te lezen, het bloed van Jezus reinigt van alle zonde ,
    wat mooi als dan iets wat in de Bijbel staat in je hart komt en het praktijk wordt en je
    bevrijd wordt.

    Groetjes Gon🕊

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *