Alle blogs, Geestelijk welzijn, Lessen uit de Psalmen

Met Gods kinderen gaat het altijd goed

Mijn opa lag een paar weken lang terminaal ziek op bed. Maar als je aan hem vroeg: Hoe gaat het met u? Antwoordde hij: Het gaat goed. Dit antwoord heeft hij tot het laatste moment volgehouden. Het was bijna onvoorstelbaar, want naar de mens gesproken ging het helemaal niet goed.

Psalm 1 geeft aan dat het altijd goed met mensen kan gaan, dit als zij blij zijn met de woorden van de Heere en zich daar dag en nacht mee bezighouden.
Nu is het woord ‘goed’ een bijzonder woord. Want het kan goed gaan, terwijl er beproevingen of situaties zijn die moeilijk zijn. Maar pijnlijke en lastige situaties kunnen goed (voor ons) zijn, omdat zij ‘heilzaam’ voor ons zijn en we ‘in het vertrouwen mogen leven’ dat wat de Heere doet goed is.
De Bijbel vergelijkt iemand die op de woorden van God vertrouwt, met een boom die aan water geplant staat. Die boom geeft ieder jaar opnieuw vruchten en zijn bladeren zijn altijd groen.
Daarentegen, als wij ons vertrouwen op mensen stellen en niks van God willen weten, dan lijken we op een struik in de woestijn, zegt de profeet Jeremia namens God. Een gebied waar niets groeit, waar niemand woont en waar het niet regent. Maar als jij en ik op God vertrouwen en hulp bij Hem zoeken, zullen we gelukkig zijn. De wortels van onze boom groeien dan tot in de rivier.
Zo’n boom heeft geen last van de hete zomer, zijn bladeren blijven altijd groen. En hij geeft ieder jaar vruchten, ook in jaren van droogte.
Bij mensen die door genade ‘rechtvaardig’ zijn, doordat zij Jezus offer aanvaard hebben en daarop vertrouwen, gaat het goed. Ze zijn dicht bij de Heer en in Zijn nabijheid zijn ze gelukkig. Deze mensen zullen vruchten blijven geven, ook als ze oud zijn – en stervend. De bladeren van hun boom blijven groen en fris, dit om te vertellen ‘De Heer beschermt ons. Hij doet geen onrecht, Hij is goed.’

4 thoughts on “Met Gods kinderen gaat het altijd goed

  1. Hoi Arjanne,

    Mooi stuk.
    Jouw opa doet me denken aan mijn oma. Ondanks al haar omstandigheden vloog ze er altijd
    Als een adelaar boven.

    Groetjes Gonnie

    1. Hallo Gonnie,

      Ja dat is bijzonder he. Gegeven kracht en genade.
      Ik kan het helaas niet altijd zeggen.

      Dankjewel voor je trouwe bezoekjes. Groetjes en tot spreeks. Arjanne

  2. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen het feitelijke ‘goed’ vanuit geloof en het gevoel; goed. Zo voel ik me dus niet goed op dit moment maar het gaat wel ‘goed’ want God is met me.
    Ik vind ‘goed’ ook heel betrekkelijk wanneer je gaat vergelijken met mensen die het minder hebben. Ik zit hier in een warm huis bijv. Vergeleken bij mensen die nu kou lijden gaat het eigenlijk erg goed met me….
    Maar dat bedoel jij niet met deze blog geloof ik.

    1. Hallo Anne, Ja, je hebt helemaal een punt. Daar wil ik inderdaad onderscheid tussen maken.
      (Voor het geval er misverstanden ontstaan)
      Ik wens je sterkte in datgene waar je mee dealt.
      Zal zodra ook eens op je website kijken!

      Zegen, groetjes Arjanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *