Misschien is dit wel jouw climaxdag

Op de laatste en tegelijk de climaxdag van het Loofhuttenfeest riep Jezus het uit: “Als iemand dorst heeft, laat hem dan naar Mij toe komen en drinken.”

Misschien heb je van Jezus gedronken. Je had geen geld. Het hoefde ook niet. Want iedereen die dorst heeft, mag komen naar het water. Was je berooid? Je mocht komen en kreeg te drinken. Het was en is gratis.

Nu is het zo dat God een ernstige situatie schetst in de Bijbel, in meerdere beeldvormen.

Je kunt ook je geld uitgeven aan junkfood. Je zuurverdiende geld aan een suikerspin. Het sprankelende water dat je gratis kunt krijgen, de beste drank, kun je inruilen voor vies water uit een kapotte waterbak. Maar zegt de Heere: “Luister naar mij en luister goed: ‘Eet alleen het beste, vul jezelf alleen met het beste. Kom dicht bij Mij in de buurt. Luister met een opmerkzaam hart naar mijn levengevende en levensvoedende woorden: ‘Ik wil een blijvende verbintenis aangaan met jou.’’”

Dat is Gods hart. Ons hart neigt echter geregeld naar afgoden. Dingen die we in ons leven groter maken dan de gehoorzaamheid aan God. Het is zo dikwijls dat ons hart op zoek is naar datgene waarvan wij denken dat het ons vult. We zoeken ernaar en gaan er ver voor, zelfs zo ver dat we ervoor willen lijden. En zo zijn we verknocht geraakt aan dat wat ons hart niet blijvend vult, aan dat wat ons directe maar niet blijvende vervulling geeft. Geestelijke junkfood. 

En we vestigen daarop onze tijdelijke hoop en halen daaruit onze tijdelijke blijdschap. Maar als je in gevaar bent, roep je naar de Heere: “Heere, red mij!”

Het oude volk Israël kent deze situatie maar al te goed. Maar zegt de Heere dan tegen hen: “Waar is je afgod? Die kan jou toch redden?”

Wat de Heere zegt tegen Israël en waar wij lering uit kunnen trekken, zijn de woorden: “Ik heb jullie steeds weer gestraft. Maar het heeft niet geholpen. Jullie hebben er niets van geleerd. Jullie hebben de profeten die Mijn boodschap vertelden, gegrepen en gedood. Jullie die nu leven, luister naar Mijn woorden! Ik heb jullie volk nooit in gevaar gebracht. Ik heb jullie volk nooit in de steek gelaten. En toch zeggen jullie: ‘We doen wat we zelf willen, we komen niet meer bij U terug.’ Nu het slecht gaat, zeggen jullie tegen mij: ‘U bent onze Vader!’ en: ‘U hield toch van ons?’ En jullie denken: ‘De Heer blijft niet boos, zijn woede gaat wel over.’ Dat is wat jullie zeggen en denken. En intussen gaan jullie gewoon door met het doen van slechte dingen.”

De Heere heeft een groot verlangen. 

Kom bij Hem terug. Hij is een God van liefde, en Zijn boosheid duurt niet voor altijd.

De Heere vraagt erkenning en belijdenis van schuld. Geef toe dat je in opstand bent gekomen tegen Hem, de Heer, jouw God. Geef toe dat je andere goden vereerd hebt. Geef toe dat je niet naar Hem geluisterd hebt.

En wees vervolgens trouw aan Hem. Want je hoort bij Hem. 

Dat is bekering. En als jij je bekeert, dan zal Hij Zich over jou ontfermen. Hij vergeeft en Hij zal zorgen.

Hij zal drinken geven, voldoende, meer dan genoeg. Want Hij is de Bron. In Jezus is die Bron geopend, ook voor jou. Vandaag een dag, misschien wel jouw climaxdag, waarop Jezus ook tot jou roept: “Als je dorst hebt, kom dan naar Mij toe en drink. Gratis en voor niets. Water dat bruist en leven geeft.”

1 thought on “Misschien is dit wel jouw climaxdag”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.