Misschien is ‘een proces’ het antwoord op je gebed

In de communicatie met God is een aantal mensen gewend om God vragen te stellen. In deze context bedoel ik met die vragen: een vraagstelling die gaat over de zaken die we nodig hebben van God. “Geef Heer.” Praktische zaken en lichamelijke en geestelijke behoeften. Wat ik bij mijzelf bemerk, is dat ik God steeds minder ga vragen in die zin. Ik heb God immers niet alleen nodig om Zijn gaven. Ik heb boven alles de Gever zo nodig.

In sommige situaties zou het makkelijk zijn om direct de stem van God te horen. Antwoorden op gebed. Problemen opgelost en de behoeften vervuld. Het zou voor ons mensen makkelijk zijn om als het ware door de Mac Drive van het Koninkrijk te rijden en af te halen wat we nodig hebben. Snel, simpel en gemakkelijk. Maar je hebt misschien allang wel door dat het niet zo werkt. Ik geloof persoonlijk dat God antwoorden geeft in processen, door moeilijke situaties heen. Soms is de heling – waar je bijvoorbeeld naar kunt verlangen – iets van de tijd die eroverheen gaat om dat doel te bereiken. En heeft de pijn van je ziel een uitwerking waarin je God leert kennen zoals je Hem nooit eerder kende. Wat misschien voor jou uiteindelijk een grotere meerwaarde geeft dan de zielspijn die je weg probeerde te krijgen. Het is voor mensen geregeld een uitweg zoeken uit de pijn, een vermijden van het (pijnlijke) proces van heling en ook vorming. 

Het kneden waar we doorheen gaan, is niet prettig. Het Beeld waarnaar we gemaakt worden, gaat niet zonder slag of stoot. En dat hoeft ook niet.

Maar kunnen we het aanvaarden? Kunnen we zelfs accepteren dat ook de genezing waar we naar verlangen, een leven lang nodig kan hebben of misschien wel heeft. Mede ook, omdat we leven op een gebroken wereld. Waarin veel mensen slag na slag lijden. Dreun na dreun, om uiteindelijk de ogen dicht te doen en open te slaan in heerlijkheid. Verzadigd door Wie God is. Geheeld door Hem te zien. Vrij in Hem en in alle opzichten genezen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.