Nu al loslaten, alsof Jezus nu komt!

Zonde doen heeft een beloning in zich. Een beloning op twee manieren. Enerzijds de directe vrucht en anderzijds de dood. De directe vrucht kan de zonde aantrekkelijk maken.
Maar het is de weg van de dood.
In de geschiedenis die achter ons ligt, zijn er een aantal momenten geweest waarin de zonden dusdanig groot geworden zijn, dat de Heere groepen wegvaagde. Bij de grote watervloed, maar waarin Noach gered werd met acht anderen. En bij de verwoesting van Sodom en Gomorra, waarbij Lot en zijn vrouw en kinderen zijn gevlucht.
Het is een opdracht van Jezus om aan de vrouw van Lot te denken. Lot vluchtte voor haar leven, voor de verwoesting en ze keek achterom. En dat maakte haar tot zoutpilaar.
Ik heb mij afgevraagd wat dit betekenen kon.
Het staat in verband met de wederkomst van Jezus. Jezus komt terug, op een onverwacht moment. Wat we weten over Jezus’ terugkomst is dat dat zal plaatsvinden wanneer de roep van de aarde groot geworden is vanwege haar zonden. En dat de mensen zich van geen kwaad bewust zijn: zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden. En dan is onverwacht het moment daar dat Jezus verschijnt.
Waarom dan denken aan de vrouw van Lot? Deze vrouw was niet klaar om alles los te laten. Ze was niet bereid voor het komende oordeel. Ze hield vast aan het aardse. Als we lijnen doortrekken naar nu, dan betekent het volgen van Jezus, dat we alles achterlaten en niet terugkijken naar wat we dachten te bezitten. Het houdt in alles verliezen op deze aarde. Niet pas op het moment dat Jezus terugkomt. Maar nu al, alsof Hij nu komt.
Genadig als de Heere is, wacht Hij nog met Zijn terugkomst. Want wat Hij niet wil, is dat er enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
U dan, geliefden, zegt God in de Bijbel, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid.
Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.

2 Comments

  1. Hallo Arjanne… heel blij om zoiets te lezen… met zo’n diepe maar belangrijke boodschap.
    Dank je wel, even weer het besef, waar het in het leven écht om moet gaan.

    “Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen”.
    Prachtige, bemoedigende Bijbeltekst.

    Vaders zegen om je heen, en hartelijke groeten van mij, Esther.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *