Alle blogs, Lessen uit het Oude Testament

Ook al leven we in de wereld, we strijden niet met de middelen van de wereld

De oudtestamentische profeet Jeremia was geroepen tot profeet al voordat hij geboren was. Hij werd geroepen als profeet voor alle volken. Iedereen zou tegen hem vechten, maar niemand zou hem kunnen verslaan. Want de Heere was met hem. Hij ging in Gods bescherming.

Als Jeremia moest gaan spreken, voelde hij pijn van binnen. Zijn hele lichaam beefde, alsof hij dronken was. Niet door wijn, maar door de Heer. Omdat Gods heilige woorden in hem waren. Op een dag heeft hij een woord voor de profeten in het land. God ziet dat de profeten en de priesters zelfs misdaden plegen in Zijn huis. Ze bedriegen het volk, ze bedriegen de Heere en ze steunen misdadigers. Hoe doen ze dat? Tegen de mensen die geen eerbied voor Hem hebben, zeggen ze: “De Heer zegt dat het goed met jullie zal gaan!” En tegen de mensen die naar eigen inzicht handelen, profeteren ze: “Er zal niets ergs met jullie gebeuren.” En dat spreken ze – denken ze – namens de Heer. 

De Bijbel vertelt echter: Als ze de Heere en Zijn wil echt zouden kennen, dan hadden ze het volk gewaarschuwd en dan zouden de mensen stoppen met hun slechte gedrag. Maar zo is het niet. Ze vertellen leugens en de een zegt tegen de ander: “Ik heb een droom gehad!” En de ander roept het ook. Maar, zegt de Heere: “Het zijn mooie praatjes … En zo gaan ze door totdat het volk vergeten is Wie Ik ben.” Zo ging het vroeger ook al: Israël ging Baäl vereren en God waren ze vergeten.

De Heere is duidelijk over profeten die Hij Zelf heeft geroepen. Profeten vertellen echt Zijn boodschap. De woorden zijn krachtig als een vuur dat alles verbrandt, of als een hamer die rotsen kapotslaat.

De Heere zegt dan ook tegen Jeremia dat mensen niet moeten vragen om goed nieuws van de Heer. Want dan zorgt Hij ervoor dat het fout gaat. En dan worden ze zelf het nieuws.

Echter is er wel een vraag die Hij horen wil, namelijk: “Wat wil de Heere?” en: “Wat heeft de Heere gezegd?”

In het Nieuwe Testament geeft Paulus iets aan, dit over het werk voor de Heere. Het staat in 2 Korinthe 10:18: “Een mens kan wel over zichzelf zeggen: Ik werk voor de Heer. Maar dat zegt nog niets. Dat weet je pas zeker, als de Heer Zelf laat zien dat iemand voor hem werkt.”

Mensen die de wijze plannen van de Heere moeten doorvertellen, moeten zich voorhouden dat er maar één ding belangrijk is, namelijk dat ze trouwe dienaren zijn. De Heere gaat hen straks ook beoordelen, de daden bekendmaken, de gedachten en bedoelingen die niemand kent. En dan zal iedereen de eer van God krijgen die hij verdient. 

In het doorgeven van Gods woorden en in het uitvoeren van Zijn verlangens is het niet door eigen kracht, maar enkel met de hulp van de Geest.

Als er antwoord komt op de vraag “Wat wil de Heere?”, dan zal die boodschap impact hebben en levens zullen veranderd worden.

1 thought on “Ook al leven we in de wereld, we strijden niet met de middelen van de wereld

  1. Lieve Arjanne,

    Weer een prachtig geschreven stuk, altijd voel ik de herkenbaarheid in je geschreven
    Stukken,

    Groetjes uit het zonnige Ijmuiden , Gon.🌻

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.