Ruimte voor iedereen

Moeten we nog besnijden en de wet van Mozes houden? Farizeeën die tot geloof waren gekomen, zeiden dat namelijk over de heidenen die tot geloof waren gekomen. Over dit thema ontstond een heftige woordenstrijd. Dan staat Petrus op en begint te vertellen: ‘Waarom verzetten jullie je tegen God? Jullie willen dat ook de niet-Joodse christenen zich aan de wet van Mozes houden. Maar zelfs onze voorouders konden dat al niet. En wij kunnen het ook niet. Nee, wij geloven dat we gered worden dankzij de goedheid van de Heer Jezus. En voor niet-Joden geldt precies hetzelfde.’ Na die woorden waren alle mensen stil.

Uiteindelijk zijn er 4 regels uit de Joodse wet die de heidenen moeten houden: Je onthouden van dat wat door de afgoden besmet is, van ontucht, van het verstikte en van bloed.

Bij het volk van Israël waren een aantal regels, gegeven door de Heere God. 

Er waren mensen die niet bij het volk van God mochten horen. En niet in Zijn samenkomsten welkom waren. Bijvoorbeeld kinderen uit een buitenechtelijke relatie en dat zou ook gelden voor hun nageslacht. Onder andere over deze regels zegt de Heere: Gij zult tot dit woord, dat Ik u gebied, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van de Heere, uw God, die Ik u gebied.

De mensen die niet bij het volk van de Heere mochten horen, zijn ook deze mensen: ’Mannen bij wie de zaadballen beschadigd zijn, mogen niet bij het volk van de Heer horen. Dat geldt ook voor mannen bij wie de penis afgesneden is.’ 

Er was eens een man en die was gecastreerd. Het was een belangrijke man en hij beheerde veel schatten van een koningin. Er was ook een andere man, een christen. En naar hem kwam een engel van de Heere en Die zei tegen deze christen: Ga naar die verlaten weg. En dat deed hij en de Heer zei tegen de christen: Loop naar die man die je daar ziet en ga op zijn wagen zitten. Zo gezegd, en zo voerde deze gehoorzame christen het uit. De christen hoorde wat de man las, hij las uit de profeet Jesaja. Hij las Jesaja 53: Het Evangelie van Jezus. Echter begreep de man niet wat hij las. Vervolgens werd hem de boodschap van Jezus uitgelegd. Het Evangelie was ook voor hem. Jezus heeft het oordeel weggenomen. En na de uitleg antwoordt de kamerheer, de Ethiopiër, de gecastreerde: Wat verhindert mij gedoopt te worden? En daarop antwoordt christen Filippus: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En de man antwoordt: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. En Filippus daalt met de man af in het water en doopt hem en de man vervolgt zijn weg met blijdschap.

Daar waar deze man eerst niet welkom zou zijn in de samenkomst van de Heere en niet mocht horen bij het volk van God, daar is hij nu welkom en aanvaard. Gewoon zoals hij is – ook met al zijn vrouwelijke trekken ontstaan door hormonen. Ontroerend was het Evangelie van de Heere al in een later tijdperk (tijd van het boek Jesaja) ook voor hem. Want spreekt de Heere: En laat de eunuch (gecastreerde) niet zeggen: ‘Ik ben maar een dorre boom.’ Want dit zegt de Heer: De eunuch die mijn sabbat in acht neemt, die keuzes maakt naar mijn wil, die vasthoudt aan mijn verbond, hem geef ik iets beters dan zonen en dochters: een gedenkteken en een naam in mijn tempel en binnen de muren van mijn stad. Ik geef hem een eeuwige naam, een naam die onvergankelijk is.

Ik vond het verhaal ontroerend. Mensen die buitengesloten zijn, worden nu aanvaard. Het oordeel is weggenomen. De Bijbel geeft een ontwikkeling weer, en die ontwikkeling is: Bij God is – door Jezus – nu ruimte voor iedereen. 

Lees hier over en over de gevolgen van castratie

(Deze blog is geïnspireerd door een preek van Ds. Dennis Mohn, hier te beluisteren vanaf minuut 48.) 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.