Vertrouwd zijn met het hart van God

Over twee mannen in de Bijbel wordt gesproken dat zij een man naar Gods hart zijn: David en Mozes.

David, een zachte jonge knappe man met mooie ogen, had God verkozen als koning. In de zoektocht naar die koning had God Zijn profeet Samuël gestuurd. Een aantal keer had Samuël gedacht dat een van zijn broers de uitgekozene was door de Heere, lettende op hun krachtige uiterlijk. Maar de Heere zei: Want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan.

David was een man naar Gods hart. Zijn hart was volkomen een met de Heere, zijn God. Je kunt het lezen in de Psalmen hoe vertrouwd David met God was. 

David had gedaan wat recht was in de ogen van de Heere, en was niet geweken van alles wat de Heere hem geboden had, al de dagen van zijn leven, behalve dan alleen in de zaak van Uria (de man van Batseba).

David was een man die leefde met God en wanneer Hij een fout maakte, dan dreef hem dat uit naar God en maakte hij die fout niet opnieuw. Van hem kunnen we leren dat we juist met onze (grote) fouten naar God mogen gaan: Vergeef mijn zonde … want … die is groot. 

Ontroerend. Zo’n vertrouwen in de Heere, zijn God. Wetend dat juist op de plek waar schuld is van onze kant, ook vergeving is wanneer we terugkeren naar Hem.

Het oprechte hart van David, dat volkomen een is met Hem, leert ons dat ons hart ook volkomen een met Hem kan zijn. God zoekt mannen en vrouwen naar Zijn hart die doen wat Hij vraagt. Die vertrouwd zijn met het hart van God.

En midden in de geschiedenis van oorlogen, in Kronieken 16:9, vinden we plots een tekst die ons kan bemoedigen in het leven met de Heere God: Want de ogen van de HEERE trekken over de hele aarde, om Zich sterk te bewijzen aan hen van wie het hart volkomen is met Hem.

Daar kunnen we op vertrouwen. De Heere zoekt mensen op deze wereld die op Hem vertrouwen. En Hij zal hen krachtig bijstaan. Het is Zijn belofte.

2 thoughts on “Vertrouwd zijn met het hart van God”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.