Alle blogs, Evangelie, Lessen uit het Oude Testament

Wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig

Israël leefde in slavernij. Ze schreeuwden om hulp en God kreeg medelijden met hen. God had gezien hoe het volk onderdrukt werd. Hij had hen gehoord en geluisterd toen ze Hem om hulp riepen. En Hij wist hoezeer ze moesten lijden.

Bij Israël hebben we kunnen zien hoe de Heere tot actie overgaat. Hij roept een man, opgevoed aan het hof van Farao, nu werkzaam ver in de woestijn tussen de schapen en geiten. De Heere benoemt wat Hij gezien heeft bij Zijn volk. En God roept Mozes om naar de Farao te gaan en Zijn volk weg te halen naar een ander land. 

Vier keer wordt Mozes gezegd wat hij moet doen. Hij antwoordde op verschillende  manieren. “Ik kan het niet”, “Wat moet ik dan zeggen?”, “Ze zullen mij niet geloven en niet naar mij luisteren”, “Maar ik ben niet zo’n goede spreker.” En: “Ik kan de goede woorden niet vinden”, “Stuur iemand anders!”

Het is duidelijk dat Mozes zich niet bekwaam voelt. Maar juist hem wil God gebruiken en we zien ook in de geschiedenis dat God hem heeft gebruikt om Zijn grote volk daadwerkelijk uit de slavernij te halen. Het was niet makkelijk. Het leek onmogelijk. Maar het was wel mogelijk, omdat de Heere hem geroepen had en hem kracht had gegeven.

In de Bijbel zien we vaker dat God mensen roept die over zichzelf denken dat ze het niet kunnen. We zien het ook bij de profeet Jeremia in het Oude Testament. Hij zegt tegen de Heere als hij geroepen is, als profeet voor alle volken: “Nee, Heer mijn God! Dat kan ik niet. Ik ben veel te jong!” Maar God zegt hem: “Je hoeft niet bang te zijn. Ik ben bij je. Ik leg Mijn woorden in jouw mond! Maak je klaar!”

In het het Nieuwe Testament zien we ook dat de Heere zwakke mensen inzet om Zijn boodschap te verkondigen. Paulus bijvoorbeeld. Over hem werd gezegd dat hij een slappeling was en zijn woorden zouden geen indruk maken. Toch is Paulus getrouw in de taken die hij uitvoert, omdat God hem daarvoor riep. Zonder Paulus een half Nieuw Testament minder!

Paulus die ook veel heeft moeten lijden vanwege zijn geloof in God, zegt hierover: Ik ben zwak. En: Ik heb het moeilijk en zwaar, maar dat maakt de macht van Christus zichtbaar.

Paulus moest lijden, zijn leven lang, net zoals Jezus moest lijden en sterven. Zijn leven werd voortdurend beheerst door de dood, omdat hij Jezus diende! Maar op deze manier gebruikt God hem om te laten zien dat Jezus uit de dood is opgestaan. Want op het moment dat hij het lijden volhield, maakte hij zichtbaar dat Jezus leeft. Juist door zijn dagelijks sterven, is er voor de luisteraars en de brieflezers van Paulus nieuw leven gekomen. En de vrucht van het werk dat hij moest doen, heeft tot en met vandaag de dag zijn krachtige uitwerking in heel veel mensenlevens.

Paulus, een geroepen dienstknecht van God, ging door! Ongeacht wat het hem kon kosten. Al kostte het hem zijn leven. Het is niet erg, zei hij. Want het belangrijkste was dat hij van binnen een nieuw mens werd. Alle moeiten gaan voorbij, ze zijn niet eens belangrijk. Maar wat we wel moeten weten is, dat ze ons wel iets brengen wat juist wel belangrijk is: Het eeuwige leven bij God!

Wat een kracht in zwakheid. 

Voor jou en mij, als geroepenen om ook het Evangelie bekend te maken aan de mensen om ons heen, een oproep om sterk en dapper te zijn. We hoeven ons geen zorgen te maken, zegt Jezus. De Geest van de Vader spreekt door ons heen. Hij zal de juiste woorden geven. Houd vol! Dat is Zijn opdracht. Wees niet bang voor mensen. Vrees alleen de Heere.

4 thoughts on “Wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig

  1. Mooi Arjanne! Je zin: “We hoeven ons geen zorgen te maken”, raakt mij. Het doet me denken aan psalm 34 , waarvan de woorden kort geleden levend voor mij werden. “De engel van de Heere legert zich rondom hen die Hem vrezen en redt hen.” Dat werd werkelijkheid in mijn leven. Mijn angst verdween als sneeuw voor de zon. Wat een kracht is er bij God! Groetjes van Anja Helmink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.