Alle blogs, Evangelie, Geestelijk welzijn, Lessen uit het Nieuwe Testament

Wat is het probleem van de zonde?

Stel je eens voor dat je gered bent uit de slavernij. Stel je eens voor dat je dood bent en levend wordt. En als je in oorlog bent en je wordt bevrijd. Stel je bent op zee en het stormt en opeens wordt de zee kalm. Het zijn situaties die opvallen en direct duidelijk zijn. Want een slaaf kent vrijheid en heeft opeens een keus. Een dode die tot leven komt, voelt aan al zijn vezels dat er leven is. En in de strijd die voorbij is, hoef je niet meer te vechten en te knokken voor vrijheid.

Sommige voorbeelden die ik noem, gebruikt de Bijbel om duidelijk te maken, wat er gebeurt op het moment dat je een kind van God wordt. Eerst was het donker. Nu is het licht. Eerst was je dood en nu ken je leven. Eerst kende je geen vrijheid en nu heb je een keus.

Dat is te voelen, te merken en te zien. Maar stel iemand is al jaren een kind van God en voelt steeds opnieuw de begeerte naar zonden en deze persoon voelt: ik heb geen keus. Ik gehoorzaam aan mijn verlangen. Elke dag of wekelijks opnieuw maak ik deze keuze en ik worstel en strijd hiermee. Elke dag opnieuw bid ik tot God of Hij mij verlost en vergeeft, maar de verlossing gebeurt niet. Ik vecht, ik vecht, ik vecht. En ik bid me suf. Wat zorgt er dan toch voor dat je deze zonden blijft doen? En er niet mee kunt breken? Is dat dan de vrijheid die Jezus bedoelt?

Mogelijk lukt het je om op den duur te stoppen met zonden. Misschien heb je veiligheid voor jezelf ingebouwd. In deze zin dat je maatregelen heb genomen. Bijvoorbeeld een internetfilter, een budgetcoach, of je haalt geen alcoholische drank in huis. Het lijkt dan op orde. Maar is dat werkelijke vrijheid? Dat je toch nog een soort van moet knokken en vechten?

De buitenkant kan schoon en mooi zijn, zoals een grafsteen schoon en mooi kan zijn. Maar wat daaronder zit, is rot en dood. Het stinkt. Wat je ook doet met de buitenkant, het verandert van binnen niet. Tenzij je levend wordt. Het van buiten naar binnen werken is de omgekeerde wereld. De Heere Jezus zegt: Reinig eerst de binnenkant en dat werkt naar buiten. Jezus maakt bijvoorbeeld duidelijk dat het eten met vieze handen de mens niet vies maakt, want het komt niet terecht in het hart, maar vindt automatisch zijn weg naar het riool. Maar wat er binnenin aan zonde en onreinheid is, dat maakt de mens vies. Want uit het hart zijn de uitingen van het leven. Wat erin zit komt eruit. En aan de vruchten van de boom kun je zien of dat de boom wel of niet goed is.

Wat is het probleem dan van de zonde? Het is de begeerte van je eigen hart. En als er begeerte is en er komt verleiding van buitenaf – en die komt geregeld voorbij, dan vindt het weerklank in het hart van iemand die er stiekem nog naar verlangt en dan is de kans groot dat je opnieuw bezwijkt, dat je de begeerte bevrucht en de zonde baart. En de zonde baart de (uiteindelijke) dood. Begeerte is niet het probleem dat de duivel veroorzaakt en waarmee je de schuld kunt afschuiven, het is je eigen onreinheid en eigen verantwoordelijkheid. Komt de duivel voorbij met een verleiding en jij begeert niet, dan trap je er niet in of je maakt heel bewust deze keuze.

Ik denk dus dat de angel van zonde, de begeerte is in het hart. En begeerte is op zichzelf al volgens de wet van Mozes een zonde.

Hoe krijg je vrijheid? Hoe is het mogelijk om zelfs te stoppen met vechten? Ik denk dat je je wapens in moet leveren bij de Heere, stoppen met knokken om het zelf te proberen. Ik denk dat om bevrijd te worden, overgave nodig is aan Jezus. Niet een beetje, maar helemaal.

4 thoughts on “Wat is het probleem van de zonde?

  1. Hoi Arjanne,

    Wat een duidelijk geschreven stuk, heel goed.

    Jaren geleden zei iemand eens tegen mij, ik zie al je strijd en moeite,
    Maar weet dat alles is volbracht aan het kruis.
    Ik snapte er toen niets van, wat heb ik gezocht.
    Elke dag weer opnieuw alles overgeven en met Hem wandelen,
    Soms denk ik nog weleens had ik dit maar eerder geweten.
    En je wil het wel aan iedereen doorgeven.

    Groetjes Gon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *