Wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld

David spreekt een gebed uit in Psalm 56: “Help mij, God, want mijn vijanden achtervolgen mij.” Hij heeft net een emotioneel afscheid achter de rug van Jonathan, zijn hartsvriend. Kort daarna is de situatie zo dat hij wordt gezocht door koning Saul, voor hem is David op de vlucht. Maar het is nu ook dat David zich tegelijkertijd schuilhoudt op vijandig gebied. Een benauwde, onzekere situatie. 

Ondanks dat hij zich bang voelt, vertrouwt hij op zijn God. Want wat kunnen mensen bij hem doen? Ja, ze kunnen hem beledigen, ze kunnen hem kwaad doen en ze kunnen op hem loeren om hem te doden. David weet echter dat zijn tijd in Gods handen ligt en dat hij God kan aanroepen, waarop vijanden zullen wijken. Want van een ding is hij verzekerd: ‘God staat aan mijn zij!’ Dus ondanks Davids onzekerheid, blijft hij op God vertrouwen. 

In het eerste boek van het Nieuwe Testament, Mattheüs, horen we hoe Jezus zegt: “Je moet niet bang zijn voor mensen. Ze kunnen wel je lichaam doden, maar niet je ziel. God echter kan dat allebei. Vrees alleen Hem!”

Nu, als we te maken hebben met onzekerheid en benauwde situaties, mogen we weten dat we veilig bij God zijn als we eerbied voor Hem hebben. 

Moeilijkheden en strijd zijn onvermijdelijk. Daar kunnen we als mensen geregeld moeite mee hebben. We kunnen het oneerlijk vinden en ons afvragen waarom God niet ingrijpt. 

Anderzijds kunnen mensen ons ook vragen: Blijf je nu, temidden van deze omstandigheden trouw aan God? Is moeite niet genoeg reden om slechte dingen over God te zeggen? 

Wat mij betreft: Nee! We mogen eerlijk zijn voor God. Onze vragen en depressie uiten. 

God weet echter wat Hij doet!

God heeft niet zozeer ons comfort op het oog, Hij wil dat we Hem kennen en Hem vertrouwen dwars door alles heen.

Als we het moeilijk hebben, schrijft Petrus, is het zo dat ons geloof word getest. Net zoals het goud getest wordt in het vuur. Ons geloof is nog veel belangrijker dan goud. Want door het geloof ontvangen we ‘hemelse eer en rijkdom’ als Jezus terugkomt.

Wees niet verbaasd als je lijdt omdat je christen bent, laat het je niet bevreemden alsof je iets vreemds gebeurt. Petrus gaat nog een stapje verder, hij zegt namelijk: Wees er blij om! Want Jezus heeft ook moeten lijden en door het lijden hoor je bij Hem.

Petrus plaatst het in het perspectief van de eeuwigheid, want als Jezus terugkomt, zul je juichen van blijdschap. Misschien zaai je met tranen, je zult juichen bij de oogst. Gaat je weg met tranen, je zult thuiskomen met gejuich.

Wat is ons geregelde, moeizame leven in verhouding tot de eeuwigheid? 70 jaar, en als wij sterk zijn 80 jaar waarvan het merendeel moeite en verdriet is. Echter, de eeuwige zorgeloze rust, waar we nog alleen maar van kunnen dromen en naar kunnen uitzien, dat is waar wij voor leven, waarop wij voorbereid worden. Nu nog vreemdelingen op aarde. Dit is niet ons thuis.

We zijn op weg naar huis als de huisgenoten van God.

2 thoughts on “Wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.