Worden wij uitgescholden, dan zegenen wij

Jezus heeft de gelovigen uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie, jullie de vrienden van Jezus. Toen Jezus rondliep en Hij mensen riep om op weg te gaan en vrucht te dragen, wilde Hij dat zij blijvende vrucht zouden dragen. Jezus wilde dat mensen elkaar liefhebben. En Jezus wilde dat wij in Zijn liefde zouden blijven. Hoe doe je dat? Zoals Hij zegt: als jij je aan Mijn geboden zult houden. En wat is Zijn gebod: Liefde.

Als ik het bovenstaande tot mij laat doordringen, vind ik het vreemd dat Jezus gehaat werd. Ze hebben Hem vervolgd, gemarteld, bespot en ook gedood – gehaat zonder reden. Alsof Hij een misdadiger was. Jezus wist dat dit met Hem zou gebeuren en Hij wist ook dat dit met Zijn leerlingen zou gebeuren in de toekomst. Daarom zegt Hij: Denk aan wat Ik heb gezegd, ze hebben Mij vervolgd, daarom zullen ze ook jou vervolgen. En: Wie zich aan Mijn woorden heeft gehouden, zal zich ook aan die van jullie houden.

Paulus, één van de laatste apostelen had een ontmoeting met de uit de dood opgestane Jezus gehad. Paulus was een vervolger van de gemeente van Jezus. Maar hij werd een toegewijde volgeling van Jezus en bij hem werd duidelijk hoezeer hij moest lijden voor het Evangelie van Jezus. Hij was als een schaap die naar de slachtplaats gaat. De verdrukking en vervolging waar ook hij mee te maken kreeg, was voorzien en voorzegd door Jezus. 

Jezus volgen had niet alleen geestelijke consequenties, zeker in die tijd was het volgen van Jezus ook een lichamelijk, emotioneel lijden met geregeld de menselijke dood tot gevolg. Maar Paulus kent een grote kracht temidden van zijn lijden: In dit alles – zegt hij – zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons liefgehad heeft. 

De ontmoeting met Jezus had zijn wereld en zijn leven op z’n kop gezet. Paulus had iemand leren kennen en mogen zien van wie hij zo onder de indruk was, dat hij zich in al zijn omstandigheden kon vasthouden aan de hoop en het anker voor zijn ziel: Jezus! 

Het zien op Jezus had zijn leven in een compleet ander perspectief gezet. Dat bleek uit heel zijn leven en uit heel zijn visie.

Als mensen tegen hem waren, dan wist hij: God is voor mij. Als God Zijn eigen Zoon had gegeven voor hem, dan zou God nu toch ook in alles voorzien. En als Paulus beschuldigd werd, wist hij: God rechtvaardigt en God verdoemt, en Hij, de Heere bidt voor mij. Paulus was niet afhankelijk van de goedkeuring van andere mensen. Het interesseerde hem niet hoe mensen hem beoordeelden, dat deed hij zelf ook niet eens. Want Paulus wist: Diegene die mij beoordeelt is God.

In de vervolgingen die Paulus meemaakte, was hij een dienaar van Christus. Hij liet zich aanvuren door de Geest en hij diende niet zichzelf. Daarom kon hij zeggen: Zegen je vervolgers, zegen hen, vervloek hen niet. Zoals ook zijn Heer deed, zoals het Woord van God over Hem zegt: En Hij heeft vergeving gevraagd voor misdadigers. 

Zegenen, om zelf gezegend te worden. En 1 Petrus 3:9 zegt daarover zelfs: daartoe bent u geroepen! 

1 thought on “Worden wij uitgescholden, dan zegenen wij”

  1. Dank, mooi geschreven.
    Al wonen we nog in een land waar we nog niet
    Zo erg worden vervolgd. Maar als je Christen bent in een buurt en
    Werk waar ,t liefst bijna niemand over God praat is ook dat niet zo makkelijk.
    Je hoopt, bid, zegt soms iets dat ze ook hun leven aan God zullen geven.
    Vind dat vaak wel pijnlijk dat ze leven net of God niet bestaat.

    Gr.Gon.🌻

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.