Worden wij vervolgd, dan verdragen wij

God trekt niet de een voor op de ander, dat zie je alleen al in de natuur. De zon schijnt over goede en slechte mensen en het regent op rechtvaardige en onrechtvaardige mensen. De bomen geven hun beschuttende schaduw aan vriend en vijand. Zo is God, onze Vader.

Dit leert ons een belangrijke les. We hoeven niet alleen vriendelijk te zijn voor de mensen van wie we houden, maar we mogen ook vriendelijk zijn voor de mensen die we onze vijand noemen. Lief zijn voor je geliefde, is niets uitzonderlijks. Dat doet iedereen. Maar hen liefhebben die je vervolgen en voor hen bidden is een opdracht van Jezus. Dan alleen zijn we echte kinderen van de Vader. 

Toen Jezus onterecht werd gekruisigd tussen twee misdadigers, werd hij gehoond en bespot. Echter, op dat moment bidt Jezus en vraagt Hij aan Zijn Vader: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen.” Wat een ultiem voorbeeld van genade en goedheid.

Als het gaat om vervolging en verdragen, dan denk ik ook aan Stefanus. Hij was een man met een groot geloof, hij liet zich leiden door de Heilige Geest. Deze Stefanus was met de Geest bezield, dat wordt over hem geschreven. Dankzij Gods genade en kracht verrichte hij grote wonderen en tekenen onder het volk. Maar de mensen kwamen in verzet en hitsten het volk op tegen hem, en zo gebeurt het dat Stefanus zich moet verantwoorden voor het Sanhedrin. Dat is het gerechtshof. Hier geeft hij een getuigenis over Gods grote daden in de geschiedenis, vanaf de aartsvaders. Met tot gevolg dat mensen woest worden en gaan tieren. Hij wordt gestenigd maar ook hij bidt voor zijn belagers: “Heere, reken hun deze zonde niet toe.” 

En op dat moment sterft hij.

Saulus, die later – na zijn bekering – Paulus heet, keurt op dat moment zijn dood goed.

Stefanus is een voorbeeld van iemand die goeddoet en daarvoor lijdt, en dat verdraagt. Dat is een blijk van genade, schrijft Petrus. Goed doen, en dan lijden. Zo heeft Christus ook voor ons geleden en wij mogen in Zijn voetsporen treden. Jezus kende geen zonde, en Hij loog nooit. Hij werd gehoond, en hoonde zelf niet. Hij leed en dreigde niet. Hij liet het oordeel over aan Hem die rechtvaardig oordeelt. 

Hebben we te maken met vervolging, of met vijanden, door welke gebeurtenis dan ook. Zijn we boos en beschadigd. Breng het bij God. En vertel het Hem. Dat is waar we het oordeel mogen laten. God is de volmaakte Rechter, Die beslist. 

Het is vertrouwd en veilig in Zijn handen.

2 thoughts on “Worden wij vervolgd, dan verdragen wij”

  1. Zat ook nog te denken aan Corry ten Boom,
    Heb voor m,n bekering al die boekjes gelezen.
    Vond het altijd verbazingwekkend dat ze zich gelukkig voelde
    In de gevangenis. Nu ik zelf al heel veel jaar geleden m,n hart aan God
    gaf begin ik dat steeds beter te begrijpen.

    Arjanne, mooi geschreven , groetjes Gon.🙏⚓️❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.