Zonde aan de ketting leggen maakt geen verschil

Er is iets wat God wil dat jij weet. Het is een boodschap voor broeders. Een waarschuwing voor gelovigen. Een les die we kunnen leren van Israël. Misschien weet je wel dat Israël lang geleden bevrijd is uit de slavernij. Vervolgens in hun tocht door de woestijn leefden ze onder de zichtbare tegenwoordigheid van de Heere. Ze werden in de naam van Mozes gedoopt en als ze aten, kregen ze allemaal hetzelfde geestelijke voedsel en dronken ze allemaal dezelfde geestelijke drank. Ze dronken uit een rots die hen volgde. Het was Christus. Je zou dus kunnen denken dat God daar wel blij van werd, dat Hij hierin plezier had. Maar de Geest vertelt dat God in de meesten geen vreugde heeft gevonden. Het was dusdanig ernstig dat zij neergeveld zijn in de woestijn.

Je kunt dus leven onder de zichtbare tegenwoordigheid van de Heere, gedoopt zijn en eten en drinken van Christus en toch verloren gaan. Het is mogelijk dat je deel neemt aan de tafel van de Heere en tegelijk aan de tafel van de demonen. Maar de Geest zegt: Je zult niet drinken uit de beker van de Heere en tegelijk uit de drinkbeker van demonen. Misschien klinkt dat als logica. Ik hoop dat het dusdanig logisch is dat je ook zo leeft, op die wijze dat je alleen het voedsel en de drank drinkt van en voor Christus.

Bij Israël was de praktijk dat ze zaten en wel aten en dronken van Hem, maar vervolgens stonden ze op om te spelen en te feesten. Er waren er velen die afgodendienaars waren, ze hadden bijvoorbeeld verboden seks, ze twijfelden aan God en ze klaagden tegen God. Het betekende hun dood. Vandaag de dag leven we in Gods nieuwe tijd. Israël blijkt opnieuw een voorbeeld en een waarschuwing. De oproep is om geen afgoden te vereren. Dat ligt niet aan de afgod, want die stelt niks voor en heeft geen kracht, het ligt aan de dienst aan de afgod en dat jij iets doods de eer geeft. Dus je kunt bijvoorbeeld wel vlees eten dat aan de afgoden geofferd is, maar offer zelf geen vlees aan de afgoden. Als je dus eet of drinkt bij de maaltijd, eer dan de Heere, maar doe niet meer mee aan de maaltijd in dienst aan een afgod.

Om duidelijk te maken hoe belachelijk het is om afgoden te vereren en hun kracht toe te schrijven, wil ik de volgende metafoor met je delen. Iets is dood, het leeft niet. Bijvoorbeeld een steen. Zonder iemands wil komt hij niet in beweging. Dan kun je die steen wel aan een ketting leggen om te voorkomen dat iemand die steen pakt. Maar pakt iemand die dode steen toch op en je geeft de steen de eer daarvan en je kent de steen die kracht toe, dan ben je eigenlijk zelf machteloos in jouw verhaal en kun je de verantwoording van je afschuiven. Ja, want die steen lag daar en verleidde mij, ik was weerloos. Maar als je diepste overtuiging is dat de steen dood is, dan weet jij dat die steen doet wat jij wilt. Dan kun je hem laten rusten of je kunt hem oppakken en bewaren. In dat verhaal heb jij de keuze en de verantwoording. Maar gek genoeg, als die dode steen een zonde is, dan is in veel verhalen van mensen vaak de zonde van buitenaf de boosdoener. Je werd verleid en je moest hem pakken. Je eert dus de zonde en je geeft haar macht. Maar zonde heeft geen macht als jij in je hart weet dat die zonde dood is en geen kant op kan zonder jouw wil. Doe jij toch steeds zonde, dan kun jij echt dat probleem in je hart zoeken en vinden. In dit verhaal ben jij zelf de afgodendienaar. Want in jouw kern geef je iets wel of geen eer. In je hart voel en weet je dat.

In Gods nieuwe wereld die is gekomen, hoeft die steen niet meer aan de ketting, je hoeft niet van buitenaf gereinigd te worden, want dan kun je steeds opnieuw offeren om het weer goed te maken. De wet zelf die klinkt, maakt geen mensen rein. Als de wet en de offers je rein zouden maken, zouden de mensen niet meer zondigen en was één offer genoeg geweest. Maar in de Gods nieuwe wereld worden mensen rein van binnen. Reinheid is niet iets wat jij doet, reinheid is iets wat jij bent. Dat is mogelijk gemaakt door Jezus Die gedaan heeft wat God van Hem vroeg. In één offer nam Hij de zonden weg. De regels voor het nieuwe leven staan niet op een steen, bij kinderen van God staan ze geschreven in het hart en je begrijpt ze ook. Als je Jezus kent en Hem volgt, maar je gaat vervolgens opzettelijk zondigen, dus vanuit een bewuste keuze, dan is er geen offer meer om je zonden goed te maken. Alleen als je blijft volharden en blijft geloven, word je gered.

6 Comments

    1. Hoi Marina, mag ik je vragen waar je me gezien hebt? Toevallig op Family7? (Dat is namelijk een herhaling van zo’n 5 jaar terug 🙂
      Dankjewel voor je aanmoediging!

      Groetjes Arjanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *