Daar is God

‘Wat wil ik toch graag gelukkig zijn’. ‘Hoe word ik gelukkig?’ Het zijn gedachten die wel eens in mij opkomen. ‘Wat als dit en dit niet was gebeurd?’ ‘Als ik nou maar …’. 

Het jagen naar geluk kan in kleine hoekjes zitten. Het kopen van spulletjes. Het aangaan van een relatie. Of op hele andere manieren. 

(Alle) mensen zijn op zoek. Op zoek naar iets dat ze zijn verloren. Vroeger of later in hun leven. Situaties kunnen ervoor gezorgd hebben dat zoiets als een niet vervuld verlangen groot is geworden. Of een tekortgeschoten opvoeding kan zorgen voor een versterkt negatief zelfbeeld. Maar zonder die situaties en zonder een tekortgeschoten opvoeding dealen we nog steeds met diepgewortelde problemen als verlangen en een negatief zelfbeeld.  

We verlaten de veiligheid al direct rondom de geboorte. We zijn los van ons thuis. Los van het paradijs.

Het verhaal van Adam en Eva is hier een illustratie van. Waar we als mens de onafhankelijkheid van onze Vader hebben gecreëerd. En nu een leven lang nodig hebben om onze afhankelijkheid van God, onze Vader te leren. 

Een leven leren, is een leven met vallen, opstaan en verder gaan. We worden geoefend. We worden klaar gemaakt. We zijn in ontwikkeling. We groeien. 

Er staat een tekst in de Bijbel die soms vragen bij me oproept:

“Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden.”

Heeft Jezus dus ook moeten leren? Ontwikkelen? Moest Hij volmaakt worden? Zoals de Bijbel ook zegt in Hebreeën 5? Wat ik wel weet is dat Hij in actie kwam op het moment dat Zijn Vader Zijn liefde vanuit de hemel uitsprak. Zijn goedkeuring voor Zijn Zoon bevestigde.

Maar wat ik ook weet is dat Hij ernstig geleden heeft, ondanks de liefde en goedkeuring van Zijn Vader. 

Geloven in God en weten dat Hij ons liefheeft betekent geen leven zonder lijden. Het hoort erbij in dit aardse leven.

Soms kunnen we het er heel moeilijk mee hebben, en sommigen vaak. 

We smeken dan aan God of Hij de pijn, verdriet, teleurstelling van ons weg haalt. Maar het is een onderdeel van een mensenleven. 

Soms zinnig omdat ons karakter erdoor gevormd wordt. Of vooral zinnig omdat God er ondanks de zinloosheid een doel mee kan hebben. Maar soms voelt het ronduit zinloos. 

Vroeger zong ik geregeld het lied: “Kneed mij Heere God, ook als het soms wel eens pijn doet. U maakt iets moois van mijn leven.” 

Toch merk ik dat als de Heer mij aan het vormen is, ik ook zeg: “Neem het van mij weg! Het doet zo’n pijn!”

En in de pijn mogen we weten dat God erbij is. Als ik ergens van overtuigd ben, is het daarvan. Daar waar wij zijn, daar is God. En daar waar wij het meest geïntimideerd worden, zegt God: Ik zál bij je zijn! Het was geen schijn toen Hij dat zei. Het was geen grap. Hij meende het. 

Juist daar waar jij je het meest verlaten voelt, ook daar is Hij.

Jezus ging verder dan waar jij en ik ooit doorheen zal gaan of hoeft te gaan. 

Door Jezus’ lijden leerde Hij gehoorzaamheid. En door Zijn lijden kent Hij jouw lijden.

Je bent nooit alleen.

6 thoughts on “Daar is God”

  1. Weet je waarom ik dit zo’n goede blog vind? Omdat het doorleefd is. Ik herinner me ook andere tijden dmv blogs en kan Amen zeggen op jouw verhaal. God liet jou niet los en Hij maakt iets nieuws vandaag. Zijn zegen voor jou? jullie

  2. Jij laat de wereld niet alleen je art vormen zien maar ook je schrijfstijl. Ik weet wel zeker dat christenen hier veel aan zullen hebben, zeker omdat je schrijft vanuit je eigen strijd die je hebt moeten voeren.
    Het maakt mij blij als ik foto’s zie van jullie beiden en de mooie, warme plannen voor de komende tijd.
    Ook daar zul je beslist tegenstand van krijgen, maar besef dat de ergste haters er zelf dichtbij staan.
    Daarnaast zijn er de mensen die het altijd beter weten hoe een ander leven moet, tenzij ze het zelfs betreft. Maar dat is natuurlijk iets heel anders. Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie door de storm heen zullen fietsen. Kop vooruit en vol op de trappers, blik op de toekomst gericht.

    Hoop jullie snel weer eens te zien… het is al te lang geleden en zover wonen we niet van elkaar weg.

    1. Ha 😀

      Stuur je Mar een berichtje voor een afspraak? Dan komen we eens langs.

      Bedankt voor je leuke berichtje. Heel leuk van je te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.