God heeft je (vijanden) lief
28 december 2019 2 Comments Alle blogs arjanne

Als je er vanuit gaat dat we op gelijke voet met elkaar staan. Dat we leven onder dezelfde opkomende zon en genieten van dezelfde schaduw van een boom. En nog iets concreter, dat dezelfde zon en schaduw rust op een vriend en op een gevoelsmatige vijand – en dat Gods genade en goedheid zo op alle mensen rust – mens op mens, dan mogen wij hetzelfde doen. We zijn gelijk. Afhankelijk. Gebroken. Gemaakt. 

Het laat iets zien van de goedheid van God. Hij heeft geen voorkeur voor mensen.

Een bekend gedeelte uit de Bijbel wat dit prachtig laat zien is het verhaal van Jona.

Misschien ken je het goed, maar toen ik in gesprek was met iemand anders hierover, viel er een nieuw licht over, wat ik graag met je delen wil. 

Het is de bedoeling dat hij naar Ninevé gaat, om de stad op te roepen tot bekering. Jona wil niet en gaat in eerste instantie niet. Hij vlucht en gaat zo ver mogelijk bij de Heer vandaan. Na een omweg gaat hij toch en roept op tot inkeer en de stad bekeerd zich tot God. Wat tot gevolg heeft dat God Zijn goedheid laat zien door de stad niet om te keren en aan de grond gelijk te maken. God kreeg berouw. En Jona is dik ontevreden. Sterker nog, dit viel erg slecht bij hem in de aarde en Jona werd boos. Op deze manier verlaat Jona de stad. “Ben je terecht boos Jona?” Is de vraag die hij achterna krijgt van God.

Vervolgens kiest God ervoor om Jona in een betere stemming te brengen door een grote plant te laten groeien, boven zijn hoofd, zodat hij verkoeling vindt. En Jona werd blij! Zo blij!

Maar de volgende morgen stuurde God een worm en liet de plant door die worm aanvreten zodat de plant verdorde. En God stuurde een verschroeiende wind, die zo brandde op zijn hoofd dat hij sterven wilde.

Jona was zo kwaad! En opnieuw vraagt God: Ben je boos om die plant? En is het terecht? “Ja” zei Jona “terecht”. 

Wat God hier laat zien is de les van Zijn goedheid. Zijn gaven, Zijn genade. Had Ninevé genade verdiend? Nee, maar ze kregen het toch. Had Jona de boom verdiend, nee, maar hij kreeg het toch. Gods schaduw ruste op Hem. En zo ook op Ninevé. Jona wilde dat de plant bleef leven die hij niet verdiende. En zo wilde God dat Ninevé bleef leven.

Als God Zijn genade laat zien, is dat zonder onderscheid. Zoals Hij laat zien in de natuur. De zon komt op over iedereen, de zon gaat onder voor iedereen. 

Het deed me zojuist denken aan Kayne West. Hij is een van de meest bekende popidolen van de wereld die als het ware met blijdschap Gods geboden heeft overtreden. Onlangs kwam hij radicaal tot geloof in God en besloot hij alleen nog maar gospel muziek te gaan maken. En in een van de liedjes die daarover gaat zegt hij: maar de eerste die mij veroordeelden waren christenen.

Dat liet mij zien dat we een “Paulus bekering” in deze tijd soms met argwaan bekijken en ons toch wel beter voelen dan de ander. Maar het punt dat ik wil maken is dat we op gelijke grond staan. Jij, ik, en hen die ons pijn deden. Misschien wel gruwelijk. Maar liefde en gelijkwaardigheid maakt dat we de ander met respect tegemoet kunnen treden.

Omdat we allemaal zijn gebroken, maar ook geliefd zijn door God. En ik denk dat het echt kan: je grootste vijand met respect behandelen. Want liefde die in ons is uitgestort doet geen kwaad, zoekt niet haar eigen belang.

Liefde is goed, en daarin is totaal geen donkerheid. Missen we respect, dan missen we liefde. Wanneer we onderscheid maken, hebben we het misschien nog niet helemaal begrepen. 

Denk er maar eens aan, aan aan de beelden uit de natuur die voor iedereen zichtbaar zijn, als je moeite hebt om lief te hebben en genade te geven.

Denk er ook maar eens aan dat God vraagt om onze vijanden lief te hebben. Dat is een vraag, maar ik wil het anders belichten. Misschien ben je bang dat jij zelf een vijand van God bent, maar Hij maakt geen onderscheid. Hij vraagt vergeving voor Zijn vijanden en heeft ze lief. Hij heeft je lief. Wie je ook bent en wat je verhaal ook is.

Over de auteur
Leave Comment
  1. 1

    Liefdeskruiden.nl

    Iemand vergeven is er achter komen dat jijzelf de gevangene was.

    Beantwoorden
  2. 1

    Danielle Hoogendijk

    Zo waar.
    Vergeef en zegen hen die jou of je geliefden kwaad doen.
    Het was geen makkelijke les maar wel een hele waardevolle die ik mocht leren.

    Beantwoorden

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: