Hoe het allemaal ook zit

Ken je dat? De verwarring rondom de dogmatiek van het christelijk geloof? Alle visies, de interpretaties en de nieuwe inzichten. Denk je het net te weten, dan ligt het toch weer net even anders. Ben je eruit over de doop, komt het onderwerp ‘de gaven van de Geest’ ter sprake. Of gaan thema’s zoals de hel en zonde een andere lading krijgen. Het christelijke geloof heeft mij altijd enorm geboeid. Echter, dit soort verwarring zorgt voor onduidelijkheid en soms zelfs voor wantrouwen in mijn persoonlijke leven. 

We hebben de brieven van de apostelen overgeleverd gekregen en ook het Oude Testament. We kregen alleen geen gebruiksaanwijzing en door de context van een totaal andere tijd lijkt het soms moeilijk om de betekenis van een tekst te weten te komen. 

In deze zoektocht in de dogmatiek, en ook naar geloofszekerheid, stuitte ik op een gedeelte in de Bijbel. “Je onderzoekt de schrift, want je meent daarin eeuwig leven te vinden, maar zij zijn het die van Mij getuigen.” De schrift getuigt over Hem! Over Jezus. Daaruit haalde ik de volgende les. Hoe het allemaal ook zit, welke “rechte leer” ik ook poog aan te hangen, wat mensen ook zeggen en onderwijzen: ik moet bij Jezus uitkomen. Hij is te midden van de verwarring en geloofsstrijd de enige waarheid. Het gaat erom dat we Jezus volgen. Wanneer we de weg niet weten te bewandelen, niet weten hoe ons leven invulling te geven, Hij Zelf is de Weg en het Leven. Daarom: Focus op Jezus. Volg Hem. Hij is het. Tot wie anders?

Jezus belooft ons dat de Geest ons zal leiden in al de waarheid. Daar mogen we dan ook op vertrouwen. Hij doet dat. En misschien wel heel anders dan wij denken. Wellicht buiten het boekje van wat wij denken dat hoort of goed zal zijn. Hij gaat Zijn eigen weg met eenieder van ons. 

Laat je leiden door Hem. Stel je ontvankelijk op voor Hem. Je kunt Hem echt vertrouwen. 

2 thoughts on “Hoe het allemaal ook zit”

  1. Hoi Arjanne,

    Toen ik dit stukje aan het lezen was kwam in m’n gedachten:
    Toen Jezus op aarde wandelde zocht hij zelf zijn dicipelen uit.
    Vaak denken wij dat wij moeten zoeken en zoeken.
    Maar Jezus ziet ons hart aan , ik denk wie in zijn hart zoekt zal Hij vinden.
    Hij zal je leren aangaande de weg die je gaan moet.

    ?⚓️❤️??

    Groetjes Gon

    1. Ha Gon,

      Dat is voor mij ook een troost. Het hart dat God aanziet. God ziet wat ons beweegt en de redenen van ons hart.
      De psalmtekst die je noemt is al vaak een zegen voor me geweest.

      Groetjes Arjanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.